داستان ظهور و افول ایمی واینهاوس

19 فروردين 1400
ایمی واینهاوس ایمی واینهاوس

یک دهه پس از مرگ خواننده پرآوازه بریتانیایی

«ایمی واینهاوس[1]» در طول عمرش دو آلبوم منتشر کرد و برنده شش جایزه گرَمی شد.

به مناسبت دهمین سالگرد مرگ ایمی واینهاوس، قرار است در تابستان پیش رو یک فیلم مستند جدید درباره او منتشر شود.

مستند بی‌بی‌سی دو تحت عنوان «ایمی واینهاوس: ۱۰ سال بعد» زندگی و دوران حرفه‌ای این هنرمند را بررسی می‌کند که در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۱ در سن ۲۷ سالگی درگذشت.

همه آنچه درباره این مستند می‌دانیم اینجا بیان‌شده است؛ از زمان پخش تا سازندگان و دست‌اندرکارانش.

گمان نمی‌کنم که جهان ایمی واقعی را می‌شناخت، کسی که من بزرگش کردم و چشم‌انتظار فرصتی هستم تا درباره ریشه‌های او و نگاه عمیق‌تر به ایمی واقعی، اطلاعات و معلومات بیشتری ارائه دهم.

«ایمی واینهاوس: ۱۰ سال بعد»‌ کی پخش می‌شود؟

این برنامه قرار است به مناسبت دهمین سالروز مرگ واینهاوس، در ماه ژوئیه از کانال دو بی‌بی‌سی پخش شود. روز و ساعت دقیق هنوز اعلام‌نشده است.

ایمی واینهاوس: ۱۰ سال بعد، درباره چیست؟

این فیلم به دوستان، خانواده و نزدیکان واینهاوس می‌پردازد که خاطرات خود را از این خواننده پرآوازه بیان می‌کنند و نیز تصاویری دیده‌ نشده را ارائه می‌دهد که خانواده او در اختیار سازندگان گذاشته‌اند.

مکس گوگارتی و ریچل دیویس، تدوینگرهای فیلم، در بیانیه‌ای گفته‌اند که این فیلم «تصویری ارزشمند و صمیمانه از یکی از درخشان‌ترین استعدادهای موسیقایی است که تاکنون بریتانیا به خود دیده است. این فیلم درعین‌حال که نبوغ موسیقایی او را جشن می‌گیرد و اجراهای نادر و شنیده‌ نشده او را نمایش می‌دهد، به گفته نزدیک‌ترین‌ افراد به او، باز تعبیری است از روایت غالب از ظهور و افول او.»

ایمی واینهاوس، برنده شش جایزه گرَمی، زمانی که در ۱۶ سالگی‌اش یکی از همشاگردی‌هایش ویدیوی تمرین او را به یک استودیوی موسیقی داد، وارد دنیای تجارت موسیقی شد. او اولین قراردادش را به‌عنوان خواننده جاز امضا کرد، ولی بعدها سبکش به ترکیبی از جاز، پاپ، سول و آر‌اندبی تبدیل شد. او در دوران حرفه‌ای خود دو آلبوم منتشر کرد؛ آلبوم «فرنک»‌ در سال ۲۰۰۳ و «بک تو بلک» در سال ۲۰۰۶. ترانه‌های «ری‌هب» (بازپروری) و «عشق، محکوم‌به شکست» او بیش از همه معروف است. این خواننده و آهنگساز بر اثر مسمومیت ناشی از الکل درگذشت و محافظ او جسد بی‌جانش را در منزل او واقع در محله کمدن، پیدا کرد.

سازنده «ایمی واینهاوس: ۱۰ سال بعد»‌ کیست؟

این فیلم را شرکت «کیوریوس فیلمز» ساخته است. مارینا پارکر، کارگردان است که قبلاً فیلم «من زشت: زندگی من با بدن دیسمورفیا» را نیز ساخته است.

ایمی یک نماد موسیقی واقعی بود.

داو فریدمن و چارلی راسل (زوج سازنده «کرولین فلک:‌ زندگی و مرگ») و شارلوت چرچ (سازنده «‌من و خانواده‌ام») تهیه‌کنندگان اجرایی فیلم هستند. فریدمن در بیانیه‌ای گفته است: «ایمی یک نماد موسیقی واقعی بود و بی‌نهایت افتخار می‌کنیم که به نزدیک‌ترین افراد به او کمک کنیم تا ده سال پس از مرگش بتوانند روایت خود را از ایمی بیان کنند.»

جنيس، مادر واینهاوس، یکی از مشارکت‌کنندگان عمده در فیلم است. در یک بیانیه مطبوعاتی آمده است: «جنیس به ام اس مبتلا است، بیماری‌ای که ‌ جنیس را به از یاد بردن خاطراتش از ایمی  تهدید می‌کند و این امر بخش بزرگی از انگیزه او برای ساختن این مستند به‌موقع و شخصی بود.»

جنيس واینهاوس گفته است: «گمان نمی‌کنم که جهان ایمی واقعی را می‌شناخت، کسی که من بزرگش کردم و چشم‌انتظار فرصتی هستم تا درباره ریشه‌های او و نگاه عمیق‌تر به ایمی واقعی، اطلاعات و معلومات بیشتری ارائه دهم.»

پیش‌بینی نمی‌شود که میچ، پدر واینهاوس، در فیلم حضور یابد. او در فیلم «ایمی» که در سال ۲۰۱۵ ساخته شد حضور پررنگی داشت و سپس آن مستند را «مسخره» توصیف کرد و در انتقاد از آن گفت که او را فردی شرور به تصویر کشیده است: «فیلم مرا به نحو خوبی ارائه نداده است. تعادل وجود ندارد، چیزی به اسم بنیان وجود ندارد. فیلم من و ایمی را خیلی خوب نشان نمی‌دهد.»

سال گذشته، او ادعا کرد که در حال نوشتن فیلم‌نامه‌ای درباره دخترش است و گفت که آن اقدام، راه‌حل او برای «بازستاندن خودش» است. او همچنین گفت که در حال تنظیم یک نمایش «برادوِی» (محل و سبکِ نمایش‌های موزیکال) است تا «ایمی را همان‌گونه که بود به تصویر بکشد.»

درگذشته چه فیلم‌های دیگری درباره این خواننده ساخته‌شده است؟

معروف‌ترین فیلمی که درباره ایمی واینهاوس ساخته شد، مستند برنده جایزه اسکار «ایمی» در سال ۲۰۱۵ است. آسیف کاپادیا کارگردان آن است و با بیش از صد نفر از خانواده و دوستان ایمی مصاحبه کرده است. این فیلم زندگی واینهاوس و مصرف بیش‌ازحد مواد مخدر او را (چه قبل و چه پس از موفقیت موسیقایی‌اش) که درنهایت باعث مرگ او شد، به تصویر می‌کشد.

فیلم «ایمی واینهاوس - بازگشت به سیاهی» ساخته ۲۰۱۸، بر ضبط آلبوم آخر این خواننده در سال ۲۰۰۶ تمرکز دارد. این فیلم که از سوی شرکت «ایگل ویژن»‌ منتشرشده است، تصاویر دیده ‌نشده‌ای از واینهاوس را نشان می‌دهد و در آن با موزیسین‌هایی مصاحبه شده که با او در آلبوم فوق همکاری کردند؛ ازجمله مارک انسان و سلام رمی که نظرشان را درباره صدای ایمی واینهاوس (که به گفته آنان در هر نسل ‌یک‌بار پدید می‌آید) بیان می‌کنند.

مستند جدید، بخشی از رشته گرامیداشت‌های زندگی واینهاوس است که قرار است هم‌زمان با سالگرد درگذشت او پخش شود. رادیو دو بی‌بی‌سی در حال تهیه مستندی درباره تأثیر واینهاوس بر نسل‌های بعدی زنان خواننده و آهنگساز است و کانال یک رادیوی بی‌بی‌سی نیز شماری از خاطره‌انگیزترین اجراهای زنده واینهاوس را پخش خواهد کرد.

[1]. Amy Winehouse