همه‌ی آنچه باید درباره باربارا پراوی؛ نماینده فرانسه در مسابقات آواز یوروویژن بدانید

22 بهمن 1399
«باربارا پراوی» «باربارا پراوی»

«مادرم، ایران، الگوی من در طبیعی بودن، خودانگیختگی و عزم است.»

رزیتا ناظر

باربارا پراوی، خواننده جوان فرانسوی که هم با ظاهرش و هم با ترانه‌های خود هم‌وطنانش را به یاد ادیت پیاف، اسطوره موسیقی قرن بیستم فرانسه می‌اندازد، به‌عنوان نماینده فرانسه در مسابقات آواز یوروویژن انتخاب‌شده است.

او که پدری صرب و مادری ایرانی دارد، به نماد استعدادهای برآمده از مهاجران در فرانسه تبدیل‌شده و تلاش می‌کند برای کشوری که روزی پذیرای والدینش بود، افتخارآفرینی کند. بااین‌حال، باربارا پراوی در گفت‌وگویی تأکید کرده است: «مادرم، ایران، الگوی من در طبیعی بودن، خودانگیختگی و عزم است.»

مسابقات نهایی یوروویژن که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری آن لغو شد، قرار است در روز ۲۲ ماه مه سال جاری در روتردام هلند برگزار شود.

سال گذشته، نماینده فرانسه در مسابقات یوروویژن توسط یک کمیته انتخاب‌شده بود، اما امسال تلویزیون فرانسه تصمیم گرفت تا نظر مردم را هم در این انتخاب شریک کند؛ اسم برنامه مسابقات را هم این‌گونه انتخاب کرد: «یوروویژن فرانسه، شما هستید که انتخاب می‌کنید».

همچنین مسابقات انتخابی یوروویژن امسال در فرانسه، یک تفاوت دیگر هم داشت؛ درحالی‌که سال گذشته انتخاب یک ترانه دوزبانه فرانسه-انگلیسی با عنوان انگلیسی «The Best in Me» به‌عنوان نماینده فرانسه در مسابقات یوروویژن جنجالی به راه انداخته بود، امسال برگزارکنندگان فقط به ترانه‌های فرانسوی اجازه حضور در این مسابقه را دادند.

ترانه‌های باربارا پراوی ریشه در واقعیات زندگی دارد و بخش مهم آن برگرفته از زندگی شخصی خود اوست.

در مسابقه انتخابی یوروویژن در فرانسه که شنبه از شبکه دوم تلویزیون این کشور پخش شد، باربارا پراوی با ترانه «ووآلا[1]» با ۱۱ خواننده دیگر رقابت می‌کرد.

باربارا پراوی در حالی توانست به نمایندگی فرانسه در مسابقات یوروویژن برسد که رقبای جدی داشت و حتی یکی از ترانه‌های حاضر در این مسابقات از حمایت وزیر جهانگردی فرانسه برخوردار بود.

بالاخره باربارا پراوی توانست با ترانه خود، هم رأی مردمی مسابقه را که از طریق تلفن ابراز می‌شد، به دست آورد و هم‌نظر هیئت‌داوران ۱۰ نفره را به خود جلب کند.

کسانی چون ماری مریام، خواننده فرانسوی ۶۳ ساله که ۴۴ سال پیش در مسابقات یوروویژن ۱۹۷۷ برنده شد و فعلاً آخرین برنده فرانسوی یوروویژن محسوب می‌شود و همچنین ژان پل گوتیه، طراح مد فرانسوی، در میان اعضای هیئت‌داوران بودند.

ریاست هیئت‌داوران را نیز «امیر» خواننده معروف و محبوب فرانسوی بر عهده داشت. امیر خودش پنج سال پیش با ترانه «جست‌وجو کرده‌ام[2]» به‌عنوان نماینده فرانسه در یوروویژن انتخاب‌شده بود و در مسابقات نهایی آن سال در استکهلم مقام ششم را به دست آورد.

ترانه «ووآلا» روایتی شخصی است از تجربه‌های شخصی که به اعتراف می‌ماند:

به من گوش کنید
منی که نیمه خواننده هستم
از من بگویید
برای عشق‌هایتان، برای دوستانتان
برای آنان از این دختر چشمان سیاه و از رؤیای دیوانه‌وارش بگویید ...

باربارا پراوی در کنار فعالیت‌های هنری، درزمینه مبارزه با خشونت
علیه زنان به‌ویژه خشونت‌های خانگی نیز فعالیت می‌کند.

باربارا پراوی این ترانه را با صدایی خراش خورده و به سبک خوانندگی ادیت پیاف اجرا می‌کند. ادیت پیاف بدون شک، محبوب‌ترین خواننده زن فرانسوی است که هنوز ترانه‌هایش شنیده می‌شود و برای نسل‌های بعد از خودش نیز خاطره ساز است.

آندره مانوکیان، آهنگساز فرانسوی ارمنی تبار که یکی از اعضای هیئت‌داوران برای انتخاب نماینده فرانسه در یوروویژن بود، دراین‌باره گفته است: «باربارا پراوی نیزه برجای‌مانده ادیت پیاف یا باربارا [خواننده فرانسوی دیگر که در سال ۲۰۱۰ درگذشت] را برداشت و آن را به دورتر پرتاب کرد.»

تأثیرگذاری ترانه ووآلا در برانگیختن احساسات شنوندگانش به‌ویژه فرانسوی‌ها، به‌گونه‌ای بود که با شنیدن این ترانه، اشک از چشمان برخی جاری شد. قطعاً بخشی از نیروی این ترانه، به جادوی نوستالژیک آن بازمی‌گردد. باربارا پراوی که تحت قرارداد شرکت کپیتال رکوردز فعالیت می‌کند، تاکنون ترانه‌هایی را برای دیگر خوانندگان نیز سروده است.

باربارا پراوی کیست؟

باربارا پراوی، خواننده، ترانه‌سرا و بازیگر، روز دهم آوریل ۱۹۹۳ در پاریس به دنیا آمد. او در چند سال اخیر با ترانه‌هایش و همچنین حضور در برخی فیلم‌ها و تئاترها به‌عنوان خواننده توانسته جایگاه خود را به‌عنوان یک هنرمند جوان تثبیت کند.

این خواننده که نام خانوادگی اصلی‌اش «پیه‌ویک» است، نام هنری «پراوی» را برای خود برگزید که یک کلمه صربی و برگرفته از کلمه‌ «prava» است که معنای «اصل» می‌دهد.

پراوی سپس کارش را با ترانه‌سرایی برای شرکت کپیتال رکوردز آغاز کرد و اولین قراردادش را نیز با همین شرکت به امضا رساند. او در ترانه‌سرایی متأثر از هنرمندانی چون ژاک برل، ژرژ برسنس، فرانسواز هاردی و آراگون بود.

بااین‌حال، ترانه‌های باربارا پراوی ریشه در واقعیات زندگی دارد و بخش مهم آن برگرفته از زندگی شخصی خود اوست؛ به‌عنوان نمونه، ترانه «ددا[3]» که در زبان صربی به معنی پدربزرگ است، تاریخ یک خانواده را بازگو می‌کند و ترانه «تن[4]» درباره سقط‌جنین است.

مسابقات نهایی یوروویژن که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری آن لغو شد، قرار است در روز ۲۲ ماه مه سال جاری در روتردام هلند برگزار شود.

پراوی در ژانویه ۲۰۱۶ ترانه «مرا هایدی صدا می‌کنند» را خواند که ترانه‌ای برای کودکان و برای تیتراژ نسخه فرانسوی فیلم «هایدی» بود که در همان سال در فرانسه اکران شد. همچنین او با ظاهر شدن در نمایش موزیکال «یک تابستان ۴۴» در سال ۲۰۱۶ که درباره آزادسازی فرانسه در جنگ جهانی دوم بود، به شهرت بیشتری رسید.

در سال ۲۰۱۷، باربارا پراوی در یک تله‌فیلم با عنوان «خانواده مقدس» بازی کرد که دو سال بعد از تلویزیون فرانسه پخش شد.

همچنین در سال ۲۰۱۷، اولین مینی آلبوم «بازی طولانی[5]» خود را روانه بازار موسیقی کرد. یک سال بعد، کنسرت این خواننده در پاریس برگزار شد و در فوریه سال ۲۰۲۰ نیز مینی آلبوم دیگری را منتشر کرد.

او علاوه بر ترانه‌سرایی برای خوانندگان معروف، به‌مرور جایگاه خود را به‌عنوان خواننده تثبیت کرده و تاکنون ده‌ها میلیون بیننده کلیپ‌های ترانه‌های او را در شبکه یوتیوب دیده‌اند.

باربارا پراوی در کنار فعالیت‌های هنری، درزمینه مبارزه با خشونت علیه زنان به‌ویژه خشونت‌های خانگی نیز فعالیت می‌کند و در بیرون از عرصه هنر فرانسه، به‌عنوان یک فعال مدافع حقوق زنان نیز شناخته می‌شود.

این خواننده، چند سال است که به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن، ویدئویی را درزمینه دفاع از حقوق زنان منتشر می‌کند و در تلاش برای آگاهی‌بخشی به نسل جوان دختران و زنان درزمینه دستیابی به حقوقشان است.

[1]. Voilà

[2]. J'ai cherché

[3]. Deda

[4]. Chair

[5]. Extended play