انتشار نخستین ترانه باب دیلن بعد از هشت سال

09 فروردين 1399
باب دیلن باب دیلن

از روز داوری گذشته است...

سلیس: باب دیلن، آهنگساز و خواننده آمریکایی که با ترانه‌ها و اشعارش جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرده، پس از هشت سال اثر جدیدی منتشر کرد.

موضوع این ترانه حماسی ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهور سابق آمریکاست. نام ترانه نیز «قتلی چنین شنیع» است و باب دیلن آن را پنجشنبه‌شب در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرده است.

این ترانه نیمه‌شب و بی‌سروصدا منتشر شد و باب دیلن توضیح داد که آن را «خیلی پیش‌تر» ضبط کرده است. او توضیحی نداده که چه موقع این ترانه ضبط‌شده اما بیان نرم و تقریباً محاوره‌ای این ترانه به اجراهای زنده اخیر او شباهت دارد.

دیلن‌شناسان معتقدند که «قتلی چنین شنیع» طولانی‌ترین ترانه‌ای است که او تابه‌حال منتشر کرده است.

ازنظر موسیقایی، پرحجم است و فراموش‌نشدنی، با کمی پیانو، نوای غم‌انگیز ویولن و پرکاشنی آرام؛ و بااینکه تعبیر مضامین شعر این ترانه چندین هفته تحقیق نیاز دارد، دو خط این اشعار به نظر نشان می‌دهد که دیلن این ترانه را الآن منتشر کرده تا نظرش را درباره سیاست آمریکا بیان کند.

حدود دقیقه نه این ترانه او می‌خواند:‌ «روزی که او را کشتند، کسی به من گفت،"پسر، زمانه آنارشیست تازه آغاز شد".» «گفتم، "روح این جامعه تکه‌پاره شد، از اینجا به بعد آرام‌آرام تباه می‌شود" و سی‌وشش ساعت از روز داوری گذشته است".»

باب دیلن یکی از تأثیرگذارترین ترانه‌سرایان موسیقی انگلیسی‌زبان در نیمه دوم قرن بیستم است.

علاوه بر ترور کندی، ترانه کنایه‌ای هم می‌زند به فرهنگ پاپ، از «کابوس در خیابان الم»، «کاسب ونیز» تا ترانه‌ «می‌خواهم دستت را بگیرم» بیتلز و حتی ترانه «فقط خوب‌ها جوان می‌میرند» از بیلی جول.

پنج دقیقه آخر ترانه تقریباً مجموعه‌ای است از موسیقی‌های موردعلاقه‌ باب دیلن با ارجاع به استیوی نیک، نت کینگ کول، ایگلز، کول پورتر و سوناتای مهتاب بتهوون و بزرگان عالم جاز مثل استن گتز و چارلی پارکر. ترانه همراه با نوای بسيار آرام ويلون، پيانو و صدای خفيف سازهای ضربی شروع می‌شود. صدای باب ديلن در توصيف حادثه ترور بسيار غنی و پراحساس است و در ادامه ترانه ظهور عناصر گوناگون فرهنگ پاپ در آمريکا را برمی‌شمارد.

دیلن‌شناسان معتقدند که «قتلی چنین شنیع» طولانی‌ترین ترانه‌ای است که او تابه‌حال منتشر کرده است. این ترانه که ۱۶ دقیقه و ۵۷ ثانیه است کمی بلندتر از ترانه «سرزمین‌های بلند» سال ۱۹۹۷ است که ۱۶ دقیقه و ۳۱ ثانیه است. او در پیامی که همراه با این ترانه در شبکه توئیتر منتشر کرد در مورد چگونگی و نحوه ساخت این ترانه توضیحی نداد و فقط گفت: «با سلام به همه طرفدارانم و تشکر از همه شما به خاطر وفاداری و حمایت از من در طول این سال‌ها. این ترانه‌ای پخش نشده است که ما مدت‌ها پیش آن را ضبط کرده‌ایم و ممکن است به نظر شما جالب باشد. از خودتان مراقبت کنید. هوشیار باشید و خدا همراهتان باشد.» او همراه ترانه و این پیام یک عکس رسمی از چهره جان اف کندی نیز منتشر کرد.

برخی این ترانه را از نظر شیوه کار مشابه آلبوم «توفان» (سال ۲۰۱۲) و یا آلبوم دیگر او به نام «دوران مدرن» (سال ۲۰۰۶) می‌دانند. این ترانه جدید با بازگو کردن قتل جان اف کندی شروع می‌شود که روز ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در شهر دالاس تگزاس ترور شد و به قتل رسید.

قسمت‌هایی از اشعار این ترانه به‌خصوص در بخش‌های پایانی آن شاد هستند ولی درمجموع می‌توان آن را یکی از نافذترین و برنده‌ترین آثار باب دیلن تلقی کرد.

آخرين اثری که پیش‌ازاین از باب ديلن منتشرشده بود آلبوم «توفان» در سال ۲۰۱۲ بود.

باب دیلن یکی از تأثیرگذارترین ترانه‌سرایان موسیقی انگلیسی‌زبان در نیمه دوم قرن بیستم است. او در طول فعالیت هنری طولانی خود جوایز متعددی ازجمله ۱۱ جایزه گرمی دریافت کرده است. در سال ۲۰۰۸ او جایزه ادبی پولیتزر را به خاطر «تأثیر عمیق بر موسیقی پاپ و فرهنگ آمریکایی» دریافت کرد و در سال ۲۰۱۶ نیز جایزه ادبی نوبل به او اهدا شد.

دیلن همچنین نسخه‌‌های تازه‌ای از «سریال قاچاق» (بوتلگ سیریز) دنباله‌دارش منتشر کرده که مجموعه‌ای است از ضبط‌های استودیویی‌ در طول فعالیت هنری‌اش که قبل از این منتشرنشده‌اند. تازه‌ترین نسخه، گزیده‌ای است از فعالیت‌هایش بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ و حضورش در برنامه تلویزیونی جانی کش.

آخرين اثری که پیش‌ازاین از باب ديلن منتشرشده بود آلبوم «توفان» در سال ۲۰۱۲ بود.