معرفی هشت گیاه مفید برای کاهش اضطراب

19 شهریور 1400

گل‌ها فراتر از زیبا کردن محیط می‌توانند بر روحیه و سلامت روانی تأثیر مثبت بگذارند

سارا باقری

اگر ایجاد محیطی دل‌نشین و داشتن خانه‌ای با فضای آرامش‌بخش دغدغه‌ی فعلی شماست، احتمالاً نیازی نیست که مزایای بسیاری از گیاهان آپارتمانی را به شما ثابت کنیم. گیاهان آپارتمانی نه‌تنها زیبایی دل‌انگیزی دارند بلکه ثابت‌شده است که کیفیت هوا و سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می‌بخشند، بهره‌وری را افزایش می‌دهند و تأثیر مثبت کلی بر سلامت روان دارند. علاوه بر این بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که گیاهان آپارتمانی به کاهش سطح استرس و بهبود فشارخون و ضربان قلب نیز کمک می‌کنند.

اگر خانه‌ای با نور معمولی دارید، بدون در نظر گرفتن منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنید متخصصان باتجربه هشت گیاه آپارتمانی خاص را معرفی کرده‌اند که در تسکین اضطراب بسیار خوب عمل می‌کنند.

گیاهان آپارتمانی نه‌تنها زیبایی دل‌انگیزی دارند بلکه ثابت‌شده است که کیفیت هوا و سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می‌بخشند.

یک. لیلی یا سوسن صلح 

ناسا لیلی را یکی از مؤثرترین گیاهان در تصفیه سموم و آلاینده‌های مضر هوا می‌داند. یکی از مهم‌ترین مزایای آن برای سلامت انسان مبارزه با مواد شیمیایی سمی خانگی ازجمله بنزن، زایلن و مونوکسید کربن است.

سوسن صلح علاوه بر بخشیدن زیبایی به فضای زندگی شما، به از بین بردن هاگ کپک در هوا نیز کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب این گیاه به کاهش علائم مرتبط با قرار گرفتن در معرض کپک، ازجمله سوزش چشم، سرفه، عطسه، سوزش گلو و سوزش پوست کمک می‌کند.

گیاهان آپارتمانی به کاهش سطح استرس و بهبود فشارخون و ضربان قلب نیز کمک می‌کنند.

دو. آلوئه ورا

آلوئه ورا معمولاً به دلیل داشتن عناصر ضدالتهابی معروف است که برای درمان زخم‌ها و بیماری‌های پوستی مانند آفتاب‌سوختگی، آکنه و اگزما استفاده می‌شود؛ اما تصفیه هوای گیاه و جان‌سختی و نگهداری آسان آن را به یک گیاه ایده‌آل برای خانه تبدیل می‌کند.

گیاه آلوئه ورا همچنین مواد شیمیایی مضر را که می‌توانند بر سیستم تنفسی ما تأثیر بگذارند و احساس استرس و ناراحتی ایجاد کنند، از هوا خارج می‌کند.

سه. سانسوریا یا گیاه مار

سانسوریاها علاوه بر افزودن رنگ زیبای سبز به خانه، می‌توانند با جذب آلاینده‌های سمی موجود در هوا مانند فرمالدئید و تولوئن که بر خواب، خلق‌وخو و سطح انرژی شما تأثیر می‌گذارند، به بهبود کیفیت هوای داخل خانه کمک کنند.

نیاز این گیاه به خاک خشک، آن را به گزینه مناسبی برای باغبانان تازه‌‎کار که می‌خواهند گیاهی زیبا در خانه خود داشته باشند و درعین‌حال بر سلامت روانی آن‌ها تأثیر مثبت بگذارد، تبدیل کرده است.

چهار. اسطوخودوس

بوی آرام‌بخش اسطوخودوس آن را به یک همراه عالی برای رایحه‌درمانی تبدیل می‌کند. اعتقاد بر این است که عطر این گیاه باعث ایجاد احساس آرامش و سکون می‌شود، چراکه خواص آن به کاهش استرس، اضطراب و احتمالاً حتی کاهش دردهای خفیف کمک می‎‌کند.

تحقیقات در مورد رفتار بیماران دندانپزشکی نشان داده است که رایحه اسطوخودوس میزان اضطراب بیماران مبتلابه وحشت از دندانپزشکی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. عطر این گیاه حس آرامش طبیعی را برای بیمارانی که منتظر درمان هستند ایجاد کرد.

پنج. رزماری یا اکلیل کوهی

شما ممکن است تصور کنید رزماری گیاهی مناسب فضای باز است که صرفاً مناسب افزودن طعم به غذای شماست؛ اما وقتی رزماری را در خانه نگه می‌دارید، این گیاه می‌تواند به کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول در خون شما کمک کند. تحقیقات تائید می‌کنند که عطر رزماری می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد که این امر ممکن است به کاهش علائم اضطراب کمک کند.

برای داشتن گیاهان آپارتمانی سالم و شاداب قبل از خرید حتماً درباره نور و دمای محیطی که قرار این گیاهان را در آن نگهداری کنید مطالعه کرده و گیاه مناسب با فضای خانه خود را تهیه کنید.

شش. یاسمن (جاسمین)

یاسمن فعالیت مغز را بهبود می‌بخشد، خواب‌آور است و علائم بیماری‌های روانی را کاهش می‌دهد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که رایحه این گیاه دارای مزایای درمانی است که می‌تواند به‌عنوان جایگزین دارویی برای افسردگی، استرس، اضطراب و بی‌خوابی مورداستفاده قرار گیرد.

بوی گیاه یاسمن مستقیماً بر روی سیستم عصبی مرکزی مغز موسوم به GABA تأثیر می‌گذارد که باعث آرامش اعصاب، کاهش اضطراب و افسردگی خفیف و بهبود کیفیت خواب در افراد می‌شود؛ بنابراین انتخاب مناسبی برای اتاق‌خواب است.

هفت. پیچک انگلیسی

پیچک انگلیسی به دلیل مراقبت آسانی که نیاز دارد معروف است، اما همچنین یک نیروگاه برای حذف سموم مضر هوا در خانه شماست. این گیاه به‌ویژه برای افرادی که استعدادی در باغبانی ندارند و به دنبال آرام کردن آلرژی خود هستند، به‌ویژه کسانی که از آسم رنج می‌برند، مفید است.

خواص تصفیه‌کننده پیچک انگلیسی باعث کاهش کپک هوازی موجود خانه و فرمالدئید از هوا می‌شود که به داشتن یک خواب راحت کمک می‌کند. تحقیقات کالج آلرژی، آسم و سیستم ایمنی آمریکا نشان داد که این گیاه تنها در ۱۲ ساعت ۹۴ درصد از ذرات موجود در هوا و ۷۸ درصد از کپک‌های هوازی را از بین می‌برد.

هشت. گل داودی

گل داودی فراتر از زیبا کردن محیط می‌تواند بر روحیه و سلامت روانی شما تأثیر مثبت بگذارد. گل داودی کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد، آمونیاک، تولوئن و فرمالدئید را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن افراد در کنار گل داوودی می‌تواند حافظه کوتاه‌مدت و روحیه کلی را بهبود بخشد.

البته همه گیاهان مانند هم نیستند و اگر کودک یا حیوان خانگی کنجکاو در خانه‌ دارید باید ابتدا مضر نبودن گل‌ها و گیاهان را بررسی کنید.

برای داشتن گیاهان آپارتمانی سالم و شاداب قبل از خرید حتماً درباره نور و دمای محیطی که قرار این گیاهان را در آن نگهداری کنید مطالعه کرده و گیاه مناسب با فضای خانه خود را تهیه کنید. تماشای گیاهان پژمرده و در حال از بین رفتن، نه‌تنها اضطراب شما را از بین نمی‌برد بلکه خود عاملی برای غم و دل‌مردگی است.

ایندیپندنت