یک فیلم، یک فیلم‌ساز: («نگار» و رامبد جوان)

16 بهمن 1395

 رامبد جوان که با «خندوانه» کولاک کرد این روزها چندان سرخوش نیست و امیدوار است در سومین ساخته بلند سینمایی‌اش «نگار» توجه تماشاگران را به خود جلب کند. شاید این موضوع غم فراق «جناب خان» را کم کند!

 ممکن است دوست داشته باشند

 فکر می‌کنم، همان‌قدر که این فیلم برای ما تازگی داشته برای تماشاچی هم تازگی خواهد داشت. فیلم «نگار» یک اثر اجتماعی، رئال یا فیلمی با قصه‌ای یک‌خطی نیست و به نظرم همه نوع واکنشی خواهد داشت؛ یعنی ممکن است عده‌ای آن را دوست داشته باشند وعده‌ای هم اصلاً آن را دوست نداشته باشند که اصولاً چنین چیزی طبیعی است چون هر چیزی در جهان همین شکلی است و موافق و مخالف‌هایی دارد.

تغییر زبان، رنگ و لحن سینما

این موضوع برای من هم جذاب است به‌ویژه آنکه ما در این پروژه اراده و جرأت کردیم تا چنین جنس فیلمی بسازیم. پس خیلی خوب است که مخاطبش هم با آن همراه شود و اگر از چنین فیلمی استقبال شود زبان و رنگ و لحن سینمای ما هم می‌تواند کمی تغییر کند و ژانرهای دیگری هم می‌توانند در این سینما فرصت پیدا کنند تا نفس بکشند.

چراغ راه فیلم‌های بعدی

به نظرم جور دیگری فیلم ساختن، این مزیت را دارد که حال و هوای سینما را عوض می‌کند و البته این اتفاق همیشه مخالفانی هم دارد، چون تغییر همیشه مخالفان خود را دارد و ازآنجایی‌که من اولین بارم بود چنین فیلمی می‌ساختم به‌طور یقین ضعف‌هایی دارد که بعداً از زبان متخصصان خواهم شنید و حتماً آن‌ها را برای فیلم‌های بعدی چراغ راهم می‌کنم.

از جنس «نگار» خوب است

فکر نمی‌کنم «نگار» یک فیلم تجربی باشد. البته نمی‌دانم تجربه با چه مفهومی مطرح می‌شود ولی به‌هرحال هر کاری که انجام می‌دهیم یک تجربه‌ای را به دست می‌آوریم و فیلم «نگار» فیلمی است که لااقل برای من خیلی تازه است و تابه‌حال چنین فیلمی نساخته بودم، به همین دلیل برایم به‌شدت لذت‌بخش بود و شاید میل بسیار زیادی به ساخت چنین فیلم‌هایی داشته باشم. قطعاً فکر می‌کنم باتجربه‌ای که در این فیلم به دست آورده‌ام فیلم بعدی‌ام را هم دوست دارم با استفاده از این جنس روایت و تکنیک در سینما و به شکل قصه‌ای که می‌تواند ذهن مخاطب را درگیر کند و به فکر بیندازد، بسازم. حالا اگر اسمش تجربی باشد می‌تواند در سینمای تجربی قرار گیرد ولی به نظرم فیلم «نگار» یک فیلم حرفه‌ای است، چون تمام عوامل آن حرفه‌ای هستند و باتجربهٔ زیادی در این فیلم وارد شدند، چه آن‌هایی که جلوی دوربین بودند و چه آن‌هایی که پشت دوربین بودند.

«نگار» سینماست

 تمام کسانی که در این فیلم همکاری کردند عالی بودند و چند نفر هم فوق‌العاده کارکردند.‌ تخصص این افراد به من کمک کرد تا بتوانم فیلمی را که در ذهنم بود و به آن فکر می‌کردم، بسازم. البته وقتی فیلم دیده شود بیشتر می‌توان دربارهٔ جزئیات صحبت کرد، چون مثلاً برای یک پلان که در زمان پیش‌تولید در نظر داشتم حتماً به شکل خاصی باشد، به دلیل آنکه لوکیشن واقعی پیدا نمی‌شد، دکور زده شد؛ بنابراین درمجموع فکر می‌کنم این فیلم دیوانگی‌هایی دارد که در آن اتفاق افتاده است. امیدوارم تماشاگران از آن لذت ببرند چون به‌هرحال «نگار» سینماست و این فیلم قرار نیست یک معضل اجتماعی را حل کند یا معضلی را به نمایش بگذارد بلکه یک قصه دارد و فقط آن را تعریف می‌کند.