با بهترین رمان‌های سال 2021 آشنا شوید

داستان‌هایی در راه

آرش نهاوندی

سال جدید، کتاب‌های جدید. درحالی‌که به دلیل تداوم شیوع ویروس کرونا، همچنان در مورد خیلی از مسائل در سال 2021 نمی‌توان به قطعیت سخن گفت، اما یک مسئله امیدبخش درباره این سالی که همه‌‌چیز آن در ابهام است، وجود دارد و آن کتاب‌های جدید و جذابی است که در سال 2021 قرار است به بازار عرضه شود. در این گزارش به 10 کتاب بر‌تر داستانی سال 2021 از نگاه «بوک ریوت» می‌پردازیم.



قوچ سیاه، ماتئو عسکری‌پور

اگر به دنبال خواندن یکی از کتاب‌های پرسروصدا در سال 2021 هستید، کتاب «قوچ سیاه» یکی از گزینه‌های مناسب است. این رمان از نخستین روزهای انتشار، تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدار‌ترین کتاب‌ها شده است. منتقدان، داستان این کتاب هجوآمیز که اتفاقاً نخستین کتاب ماتئو عسکری‌پور نیز هست را با فیلم‌های «ببخشید مزاحم شما شدم» و «گرگ وال‌استریت» مقایسه کرده‌اند. این کتاب داستان مرد 22 ساله‌ای را روایت می‌کند که توانسته بهترین موقعیت کاری در زندگی‌اش را کسب کند و به‌عنوان فروشنده در یک شرکت استارت‌آپ استخدام شود. این کتاب نگاهی منتقدانه دارد به اسطوره رؤیای آمریکایی و هزینه‌ جاه‌طلبی کور و نژادپرستی در آمریکا. درواقع این کتاب حاوی موضوعاتی است که خوانندگان آن می‌توانند برای مدت‌زمان طولانی درباره‌‌اش صحبت کنند. «قوچ سیاه» 5 ژانویه 2021 (16 دی 1399) منتشرشده است.



پروژه، کورتنی سامرز

کورتنی سامرز، نویسنده‌ای است که خود را با کتاب فراموش‌نشدنی و خاطره‌انگیز «سادی» در سال 2018 به علاقه‌مندان به کتاب معرفی کرد. او اکنون با رمان «پروژه» بازگشته است. زمانی که والدین لو دنهام در یک تصادف رانندگی تراژیک جانشان را از دست دادند، او تنها پدر و مادرش را از دست نداد، بلکه خواهرش، بئا را که با پروژه اتحاد همکاری می‌کرد را نیز از دست داد. پروژه اتحاد سازمانی است که توانسته بود از طریق فعالیت‌های خیریه گسترده، اعضای زیادی را جذب خود کند؛ اما لو دنهام متوجه می‌شود که این‌ها تنها ظاهر سازمان پروژه اتحاد است و درواقع درون این سازمان اتفاقاتی بد در حال رخ دادن است. او در راه افشای حقیقت درباره اهداف اصلی این سازمان، تلاشی مجدانه می‌کند و هیچ‌چیز نمی‌تواند سد راهش شود. تاریخ احتمالی انتشار: 2 فوریه 2021 (14 بهمن 1399)

طلایی‌ها، نامینا فورنا

«طلایی‌ها» نخستین رمان نامینا فورناست که رمانی فانتزی برای افراد جوان محسوب می‌شود و یک رمان متشکل از 3 داستان اپیزودیک است. این کتاب قرار بود در سال 2020 منتشر شود، اما شیوع ویروس کرونا انتشار آن و چاپ بسیاری از کتاب‌ها در سال 2020 را به تأخیر انداخت. به نظر می‌رسد این کتاب به‌احتمال زیاد در فوریه 2021 (بهمن 1399) انتشار یابد. «دکا» در حال رسیدن به لحظه‌ای تعیین‌کننده در زندگی خود است: «مراسم خون» که بر سرنوشتش در ادامه زندگی تأثیر خواهد گذاشت. اگر خونش قرمز باشد، او به عضوی از مردم روستایش تبدیل خواهد شد، اما اگر رنگ خونش طلایی باشد، نشان‌دهنده ناخالصی خون است. آنگاه با سرنوشتی بدتر از مرگ روبه‌رو خواهد شد. در روز اجرای مراسم و زمانی که مشخص می‌شود خون دکا طلایی است، این تصور در ذهن او شکل می‌گیرد که دیگر شانسی برای رهایی از سرنوشت هولناکش ندارد، اما یک زن اسرارآمیز نزد او می‌آید و گزینه‌ای پیش پایش می‌گذارد؛ اینکه او می‌تواند در روستا بماند و سرنوشتش را بپذیرد یا می‌تواند از روستا برود و برای امپراتور در کنار «آلاکی» که ارتشی متشکل از دختران فناناپذیر مانند خود وی است، بجنگد. تاریخ احتمالی انتشار: 9 فوریه 2021 (21 بهمن 1399)



همسر انعکاس، سارا کایلی

این رمان نوشته سارا کایلی است. «همسر انعکاس» رمانی پر تعلیق و سیاه مملو از موضوعاتی درباره دروغ، خیانت و هویت است. ایولین کلادول یک کپی دقیقاً شبیه‌سازی‌شده از خود ساخته است که «مارتینه» نام دارد. او صبور، ملایم، باوقار و فرمان‌بردار است؛ یعنی دقیقاً همان ویژگی‌هایی که ایولین کلادول از آن‌ها برخوردار نیست؛ اما اتفاقی رخ می‌دهد که نگاه ایولین را به مارتینه تغییر می‌دهد. از سارا گایلی پیش‌تر رمان‌های پرفروش «جادو برای دروغ‌گوها» و «زنان درستکار» انتشاریافته است. تاریخ احتمالی انتشار: 16 فوریه 2021 (28 بهمن 1399)


متعهد، ویت تانح انگوین

این رمان دنباله رمان «طرفدار» نوشته ویت تانح انگوین است که برای وی جایزه پولیتزر را به ارمغان آورد. بسیاری از علاقه‌مندان به کتاب از هم‌اکنون منتظر انتشار کتاب «متعهد» هستند. این کتاب احتمالاً در ‌ماه مارس 2021 انتشار خواهد یافت. داستان کتاب متعهد از جایی که داستان کتاب طرفدار پایان یافت، شروع می‌شود. در این کتاب راوی گمنام به‌عنوان پناهنده وارد پاریس شده و همراه برادرش به یک قاچاقچی مواد مخدر تبدیل می‌شود. تاریخ احتمالی انتشار: 2 مارس 2021 (12 اسفند 1399)



کلارا و خورشید، کازو ایشی‌گورو

«کازو ایشی‌گورو» که یک جایزه نوبل را در کارنامه افتخارات ادبی خود دارد با کتاب «کلارا و خورشید» به دنیای داستان‌های علمی-تخیلی بازگشته است. کلارا، موجودی مصنوعی است که هر روز رفتار انسان‌هایی را که به فروشگاه می‌آیند، زیر نظر دارد. با گذر روزها کلارا همچنان امیدوار است که یکی از افرادی که به فروشگاه می‌آید، او را انتخاب کند، بخرد و به خانه ببرد. ایشی‌گورو در این رمان خیالی به واکاوی معنای عشق و انسانیت می‌پردازد. تاریخ احتمالی انتشار: 2 مارس 2021 )12 اسفند 1399)

احیای نهایی «اوپال» و «نوو»، دوواین والتون

در این رمان، دوواین والتون داستان شفاهی زوج خیالی راک‌اند رول «اوپال و نوو» را که در سال‌های دهه 1970 در نیویورک به اوج شهرت رسیدند، روایت می‌کند. ساختار روایی داستان که تأثیر گرفته از موسیقی راک‌اند رول است، شاید در ذهن خیلی از علاقه‌مندان به کتاب خاطره رمان «دیزی جونز» اثر تیلور جنکینز رید را زنده کند؛ اما «دوواین والتون» در این نخستین رمان خود، یک اثر مستقل با یک‌صدای روایی قوی و شخصیت‌های به‌یادماندنی ارائه داده است.



طلوع مالیبو، تیلور جنکینز رید

تیلور جنکینز رید، نویسنده شناخته‌شده در سال 2021 با کتابی به نام «طلوع مالیبو» بازمی‌گردد. محل وقوع داستان این رمان مالیبو است. 4 خواهر و برادر مشهور در پایان تابستان مهمانی بزرگی در مالیبو می‌گیرند، اما در خلال 24 ساعت بعدی مهمانی از کنترلشان خارج می‌شود و هریک از این خواهران و برادران عضو خانواده ریوا باید در این مورد که چه کسانی هستند و چه خاطره‌ای را در این تابستان برای همیشه از خود به یادگار می‌گذارند، تصمیم بگیرند. تاریخ احتمالی انتشار: اول ژوئن 2021 (11 خرداد 1400)