همه آنچه باید درباره فيلم‌هايي سی و هشتمین جشنواره فيلم فجر بدانید!

04 بهمن 1398

سلیس: سرانجام با اعلام نهایی هیئت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش «سودای سیمرغ» (مسابقه سینمای ایران) و «نگاه نو» (ویژه فیلم اول کارگردانان) سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. در ادامه مروری داریم بر این فیلم‌ها و حواشی آن‌ها:

 

 آبادان يازده 60 (مهرداد خوشبخت) سودای سیمرغ

فيلم «آبادان يازده 60» به كارگرداني مهرداد خوشبخت در زمره فيلم‌هاي جنگي امسال جشنواره فيلم فجر به‌حساب مي‌آيد و داستان اين فيلم روايت آغازين روزهاي جنگ و حواشي مرتبط با آن است و به تأثیر راديو نفت آبادان در شكست حصر آبادان مي‌پردازد.

عليرضا كمالي، ‌حسن معجوني و ويدا جوان از مهم‌ترين بازيگران اين فيلم به شمار مي‌روند.

شايد جالب باشد بدانيد كه مهدي جعفري كارگردان فيلم «بیست‌وسه نفر» در مقام مدير فیلم‌برداری با خوشبخت همكاري مي‌كند و به‌نوعی مشاور او در اين پروژه هم به‌حساب مي‌آيد و جهانگير ميرشكاري صدابردار معروف آباداني در اين فيلم با او همکاری دارد.

این فیلم که توسط سازمان اوج ساخته‌شده اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است و به شروع جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

آتاباي (نيكي كريمي) سودای سیمرغ

«آتابای» پنجمین فیلم بلند نیکی کریمی با مضمونی اجتماعی است که او را بیشتر به‌عنوان بازیگر می‌شناسیم. او بعد از فیلم‌های «یک‌شب»، «چند روز بعد»، «سوت پایان» و «شیفت شب» دست به ساخت این فیلم زده که بعضی از لوکشین‌های آن در مناطق تاریخی خوی مانند بارگاه شمس تبریزی، بازار و مرز رازی فیلم‌برداری شده است.

ساخته جديد نيكي كريمي به نام «آتاباي» يك فيلم به زبان آذري است كه شخصيت اصلي آن آتاباي نام دارد و هادي حجازي فر اين نقش را بازي مي‌كند و كليت قصه را هم اين شخصيت در برمی‌گیرد.

اما داستان فيلم درباره آدمي است كه عاشق شهرش است و هميشه تلاش مي‌كند براي شهرش اتفاقات خوب بيفتد. نيكي كريمي در اين فيلم از جواد عزتي هم بهره برده است كه براي اولین بار اين بازيگر در اين فيلم به زبان آذري صحبت مي‌كند.

يكي ديگر از نقش‌هاي كليدي اين فيلم را سحر دولتشاهي بر عهده دارد. نيكي كريمي در مقام تهيه‌كننده و كارگردان در اين فيلم نقش دارد و بازي نكرده است. او همچنين تنها زن فیلم‌ساز جشنواره امسال به‌حساب مي‌آيد.

حسین علیزاده، آهنگسازی که تا به امروز نامزد دریافت ۳ جایزه گرمی و برنده ۴ سیمرغ بلورین موسیقی متن در جشنواره‌های فیلم فجر شده، آهنگسازی این فیلم را انجام داده و با این فیلم بار دیگر شانس خود را در جشنواره فجر امسال امتحان می‌کند.

آن شب (كوروش آهاري) سودای سیمرغ - نگاه نو

کوروش آهاری فیلم‌ساز ایرانی-آمریکایی است که تا قبل از ساخت «آن شب»، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی چند اثر غیر ایرانی را بر عهده داشته است. آهاری سال پیش پروژه «آن شب» را با حضور عوامل ایرانی و خارجی جلوی دوربین برد که یکی از اهداف مهم و اولیه فیلم اکران در ایران بود.

«آن شب» یک فیلم ترسناک، پیچیده و روان‌شناختی درباره یک زوج ایرانی و فرزند یک‌ساله آن‌ها در آمریکاست که با حادثه وحشتناکی در یک‌شب تمام‌نشدنی مواجه می‌شوند.

شهاب حسيني، اميرعلي حسيني، آرمين مهر، گلبرگ خاوري و علي كوششي بازيگران فيلم «آن شب» نخستين فيلم بلند كوروش آهاري را تشكيل مي‌دهند.

داستان اين فيلم درباره يك زوج ايراني در امريكاست كه در يك هتل محبوس شده‌اند درحالی‌که نيروهاي بيگانه‌اي آن‌ها را وادار مي‌كند كه با رازهايي كه از هم پنهان كرده‌اند روبه‌رو شوند.

شهاب حسینی از سال ۹۴ وارد مسیر تازه‌ای شده و با کارگردان‌های جوان زیادی برای ورود به سینما و حمایت از آن‌ها همکاری کرده است.

ابر بارانش گرفته (مجيد برزگر) سودای سیمرغ

فيلم سينمايي «ابر بارانش گرفته» چهارمين فيلم بلند مجيد برزگر بر اساس داستان و فرم متفاوت ادامه فيلم‌هاي پيشين اين كارگردان در سکوت خبری در تهران و شمال ایران فیلم‌برداری شده است.

در خلاصه داستان «ابر بارانش گرفته» آمده است: «سارا، پرستار ۳۵ ساله و مجرب، به بيمارانش كمك مي‌كند تا آرام شوند. حتي آن‌ها كه اميدي به زنده ماندنشان نيست.»

فیلم‌نامه اين قصه توسط خود برزگر و آرمان خوانساريان نوشته‌شده و تهيه‌كنندگي اثر را خود برزگر عهده‌دار است.

نازنين احمدي، مزدك ميرعابديني، علي ثاني‌فر و ارشيا نيك‌بين بازيگران اصلي فيلم هستند.

بی‌صدا حلزون (بهرنگ دزفولی زاده) سودای سیمرغ - نگاه نو

محمد رهگذر نویسنده فیلم‌نامه «بی‌صدا حلزون» بوده و مرتضی شایسته این فیلم را تهیه‌کرده است. «بی‌صدا حلزون» داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است.

بهرنگ دزفولی زاده پیش‌تر عکاس سینمایی بوده و شماری فیلم کوتاه مستند و داستانی نیز ساخته است. فیلم کوتاه «استون» از آثار دزفولی زاده است.

در «بی‌صدا حلزون» که اعلام‌شده قصه‌ای مرتبط با جامعه ناشنوایان دارد، چهره‌هایی چون هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی، محسن کیایی، علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری، بیژن بافکار، شیرین ولی‌پور، مجتبی شکری و… بازی می‌کنند.

پدران (سالم صلواتی)  نگاه نو

فیلم سینمایی «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی، تهیه‌کنندگی شهرام مسلخی و نویسندگی محمدرضا گوهری است.

در این فیلم بازیگرانی چون علیرضا ثانی فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی، سعید باغبان بازی می‌کنند.

در خلاصه داستان این اثر آمده؛ رویارویی دو نسل می‌تواند حادثه بیافریند؛ در «پدران» حادثه‌ای دو نسل را رو درروی یکدیگر قرار می‌دهد.

پوست (بهمن و بهرام ارك) سودای سیمرغ - نگاه نو

فیلم «پوست» نخستین فیلم ترکی سینمای ایران ساخته برادران ارک است. برادران ارک با ساخت فیلم کوتاه «حیوان» و کسب جایزه از جشنواره کن به شهرت رسیدند و امسال در بخش نگاه نو و نیز سوای سیمرغ جشنواره فجر با اولین فیلم سینمایی خود به نام «پوست» حضور دارند.

برادران ارک که خودشان ترک‌زبان هستند «پوست» را به زبان ترکی و در اسکو، شهری در اطراف تبریز ساخته‌اند که مخاطبان جشنواره فیلم فجر احتمالاً باید آن را با زیرنویس فارسی ببینند.

گفته می‌شود «پوست» یک داستان عاشقانه را با الهام از افسانه‌های محلی در فضایی آمیخته با سحر و جادو روایت می‌کند.

بازيگران شناخته‌شده‌ای در اين فيلم حضور ندارند.

تومان (مرتضي فرشباف) سودای سیمرغ

به نظر مي‌رسد سومين فيلم مرتضي فرشباف با نام «تومان» كه با تهيه‌كنندگي سعيد سعدي ساخته‌شده از فضاي تازه‌اي برخوردار است. پیش‌تر از این فیلم‌ساز «بهمن» و «سوگ» را دیده‌ایم.

داستان «تومان» درباره جواناني است كه تلاش دارند با ميانبر طبقه‌اي كه به آن تعلق دارند را عوض كنند و براي دستيابي به هدفشان به قمار روي مي‌آورند. فيلمي كه برخلاف دو فيلم گذشته فرشباف مخاطبان عام را هدف قرار داده است. كارگردان اثر معتقد است پروژه تومان بسيار سنگين است و حتي بعيد مي‌داند بار ديگر شانس كار كردن چنين فيلمي را به دست بياورد.

در فيلم «تومان» مجتبي پيرزاده، ایمان صیاد برهانی و پرديس احمديه به ايفاي نقش پرداخته‌اند.

خروج (ابراهيم حاتمي كيا) سودای سیمرغ

زندگي گروهي كشاورز پنبه‌كار شهرستاني كه محصولشان براثر بارش شديد باران و سيل به باد مي‌رود و وعده‌هايي كه به آن‌ها داده‌شده، پوچ از آب درمی‌آید؛ به همين دليل آن‌ها به‌صورت دسته‌جمعی سوار تراكتور مي‌شوند و براي اعتراض به وضعیتشان نزد هیئت دولت مي‌روند.

اين خلاصه داستان واپسين ساخته ابراهيم حاتمي كيا با نام «خروج» كه از منبع موثق دريافت كرديم را مي‌گذاريم كنار اولين عكسي كه از فيلم او چند روز پيش منتشرشده به نظرمي رسد با اثر غيرمعمول در كارنامه او روبه‌رو باشيم كه حتي ممكن است مهم‌ترين فيلم كارنامه اين كارگردان تلقي شود. کما اینکه به عقيده فرامرز قريبيان كه نقش اصلي اين فيلم را بر عهده دارد «خروج» حاتمی کیا بهترين فيلم كارنامه‌اش است.

البته تركيب بازيگران فيلم جديد حاتمی کیا تركيب متداول فيلم‌هاي او نيست. به‌غیراز فرامرز قريبيان؛ پانته‌آ پناهي‌ها، جهانگير الماسي، سام قريبيان، كامبيز ديرباز، گيتي قاسمي و محمدرضا شريفي‌نيا هم در این فيلم نقش‌آفريني مي‌كنند.

آخرین حضور حاتمی کیا در جشنواره فجر به جشنواره دو سال گذشته و فیلم «به‌وقت شام» بازمی‌گردد. حاتمی کیا در سومین همکاری‌اش با سازمان هنری رسانه‌ای اوج پس از «بادیگارد» و «به‌وقت شام» این بار قرار است با فیلم «خروج» به جشنواره فجر بیاید.

نكته ديگر درباره فيلم «خروج» اينكه ابراهيم حاتمی کیا تمام همكاران خود را در پشت‌صحنه از ميان جوانان تازه‌كار انتخاب كرده است.

با توجه به مضموني كه فيلم خروج دارد به نظر مي‌آيد بي‌شباهت به موضوع فيلم «زنده‌باد زاپاتا»ي اليا كازان نباشد.

از نگاه بازیگر:

مهدی فقیه: «خروج» یک فیلم جاده‌ای است. دوربین حاتمی کیا به نقاط مختلف کشور رفته تا درام و روابط بین شخصیت‌ها را در چنین نوع فضایی روایت کند و خوشحالم که فیلم، کار خوب و آبرومندی شده است و بسیار امید دارم که ارزش‌های فیلم در جشنواره فیلم فجر دیده شود. من در این فیلم نقش یک روستایی کشاورز به نام ملا آقا را بازی می‌کنم که مردی آرام و دلسوز مردم است. این مرد در روستایی زندگی می‌کند که برای اهالی آن مشکلاتی ایجاد می‌شود و او برای حل مشکلاتشان تلاش می‌کند. برایم جالب بود که ابراهیم حاتمی کیا در «خروج» به سمت طرح مسائل و مشکلات اجتماعی طبقه کارگر و کشاورز جامعه رفته و به نظرم این ویژگی فیلم «خروج» را تبدیل به یکی از فیلم‌های مهم جشنواره فیلم فجر امسال خواهد کرد.

خوب بد جلف 2- ارتش سري (پيمان قاسم‌خانی) سودای سیمرغ

فيلم «خوب بد جلف 2- ارتش سري» به كارگرداني پيمان قاسم‌خانی با بازي پژمان جمشيدي، سام درخشاني، حامد كميلي، ريحانه پارسا، گوهر خيرانديش، فرهاد آييش، اميرمهدي ژوله، مارال فرجاد و شكيب شجره يكي از فيلم‌هاي بخش مسابقه جشنواره امسال است كه در ادامه فيلم قبلي اين كارگردان قرار مي‌گيرد و با حال و هواي كمدي ساخته‌شده است.

قسمت اول «خوب، بد، جلف» که در سال ۹۵ با استقبال خوبی در گیشه مواجه شد و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هم موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد، این بار قرار است با یک فضای متفاوت به روایت زندگی حرفه‌ای سام و پژمان بپردازد.

خورشيد (مجيد مجيدي) سودای سیمرغ

دهمين فيلم مجيد مجيدي با تهيه‌كنندگي مشترك امير بنان و مجيد مجيدي «خورشيد» نام دارد.

مسئله «خورشيد» كودكان كار است كه اين روزها در جامعه و شبكه‌هاي مختلف اجتماعي درباره آن زياد صحبت مي‌شود و به‌نوعی مسئله اجتماعي به‌حساب مي‌آيد.

فیلم‌نامه «خورشيد» را مجيد مجيدي و نيما جاويدي نوشته‌اند و هومن بهمنش در مقام فیلم‌بردار در اين فيلم همكاري داشته در ضمن كيوان مقدم طراحي صحنه خورشيد را انجام داده است.

خون شد (مسعود كيميايي) سودای سیمرغ

‌به اذعان آن دسته از منتقداني كه توانستند بخش‌هايي از فيلم جديد مسعود كيميايي را ببينند «خون شد» توانسته نظر آن‌ها را تأمین كند و اين فيلم يكي از پنج فيلم خوب كارنامه اين كارگردان قديمي تلقي مي‌شود. درواقع «خون شد» همان مانيفست كيميايي به‌حساب مي‌آيد و به سبك و سياق همه فيلم‌هاي گذشته او ساخته‌شده با اين تفاوت كه نوع پرداخت كارگردان در اين فيلم متفاوت است.

«خون شد» سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی است که در سال ۱۳۹۱ با نام قبلی «عدالت شوم» پروانه ساخت آن صادر شد و ظاهراً قرار بوده که بنیاد سینمایی فارابی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده بگیرد، اما نهایتاً با محمدصادق رنجکشان به‌عنوان مجری طرح و سرمایه‌گذار و جواد نوروزبیگی به‌عنوان تهیه‌کننده ساخته شد.

قصه اين فيلم تركيبي از داستان دو فيلم «قيصر» و «گوزن‌ها»ي اين كارگردان است: «مردي بعد از چند سال دوري از خانواده برمی‌گردد؛ فقط مادر و پدر در خانه بزرگ زندگي مي‌كنند.»

سعيد آقاخاني، سيامك انصاري، ليلا زارع، نسرين مقانلو، هومن برق‌نورد، سيامك صفري و... گروه بازيگران اين فيلم به تهيه‌كنندگي جواد نوروزبيگي با سرمايه‌گذاري صادق رنج‌كشان را تشكيل مي‌دهند.

از نگاه بازیگر:

اکبر معززی: فیلم «خون شد» پرداختی متفاوت از مفهوم و اهمیت خانواده دارد. خانواده‌ای که در جامعه امروز دچار مشکلات زیادی است و غفلت پدران و مادران از فرزندان چالش‌های جدی برای آن به وجود آورده است. ازنظر والدین امروزی آن‌ها برخورد درستی با بچه‌ها دارند. درحالی‌که اگر نگاهی از بیرون به این برخورد‌ها داشته باشیم برخی از آن‌ها غیرمنطقی است. در فیلم نقش پدر یک خانواده را بازی می‌کنم که بازنشسته و خانه‌نشین است و تلاش می‌کند مسائل فرزندانش را مدیریت کند. من در چند فیلم اولیه مسعود کیمیایی به‌جز بازیگری دستیار کارگردانی را هم تجربه کرده‌ام و به نظرم مسعود کیمیایی یکی از بهترین کارگردان‌های سینمای ایران است که بلد است بازی خوبی و درجه‌یکی از بازیگرانش بگیرد. به نظرم «خون شد» ضمن داشتن ویژگی‌های فیلم‌های قدیمی کیمیایی به‌شدت امروزی است و جزو فیلم‌های خوب کارنامه کاری مسعود کیمیایی محسوب می‌شود.

درخت گردو (محمدحسين مهدويان) سودای سیمرغ

گويا پنجمين فيلم كارنامه محمدحسین مهدويان تحت عنوان «درخت گردو» هم به لحاظ ساختاري و هم مضموني متفاوت از ديگر كارهاي او ساخته‌شده و كارگردان سوژه‌اي تلخ را از دل جنگ بيرون آورده است و محصول يك فيلم ضد جنگ به شمار مي‌رود.

داستان اين فيلم در مورد وقايع بعد از بمباران شيميايي سردشت و آثار مخربي است كه بر اهالي يك روستا به‌جای مي‌گذارد.

نکته اینجاست که مهدویان که پس از «ماجرای نیمروز، رد خون» گفته بود دیگر فیلمی با سوژه تاریخی نمی‌سازد، نتوانسته پای قولش بایستد و در «درخت گردو» بار دیگر یک سوژه ملتهب تاریخ معاصر را انتخاب کرد. سوژه‌ای که در غرب کشور می‌گذرد و گفته می‌شود به بمباران شیمیایی یکی از شهرهای کشور در ایام جنگ می‌پردازد.

سید مصطفی احمدي، تهيه‌كننده واپسين ساخته فيلم مهدويان است و مهران مديري و پيمان معادي و مينا ساداتي هم به‌عنوان بازيگر در اين فيلم حضور دارند. انتخاب مهران مديري و پيمان معادي خود دليلي بر متفاوت بودن اين كار مي‌تواند تلقي شود.

عليرضا قرباني خواننده موسيقي سنتي كشورمان قطعه‌اي را براي «درخت گردو» خوانده و گويا حبيب خزايي‌فر آهنگساز و اردشير كامكار نوازنده كمانچه در اين فيلم همكاري دارند.

دشمنان (علی درخشنده) نگاه نو

فیلم سینمایی «دشمنان» اولین فیلم سینمایی علی درخشنده به تهیه‌کنندگی مجید برزگر و نویسندگی بردیا یادگاری است.

علی درخشنده پیش‌ازاین به‌عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز در تعداد زیادی از فیلم‌ها حضورداشته و فیلم‌های کوتاهی همچون «آماس»، «محاق»، «به همین سادگی» و «صبور باش» را در کارنامه خود دارد.

رؤیا افشار بازیگر سینما و تئاتر ایفاگر نقش اصلی این فیلم است و از دیگر بازیگران «دشمنان» می‌توان به ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی‌غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند اشاره کرد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «شیوا گفت: همه‌اش احساس می‌کنم شهاب هر شب داره از پشت این درخت‌ها بهمون نگاه می‌کنه! و زهره به آهستگی سرچرخاند سمت پنجره».

دوزيست (برزو نيك‌نژاد) سودای سیمرغ

برزو نیک نژاد و سعید خانی پس از تجربه فیلم کمدی «لونه زنبور» این بار و در تجربه‌ای متفاوت فیلم «دوزیست» را با سوژه‌ای اجتماعی جلوی دوربین برده‌اند.

جواد عزتي، هادي حجازي‌فر، ستاره پسياني، مجيد نوروزي، الهام اخوان، پژمان جمشيدي، ماني حقيقي و سعيد پورصميمي بازيگران «دوزيست» هستند.

در خلاصه داستان آن این‌طور آمده که; «حمید، دوزیسته دیگه، نره زیر آب که، می‌ره زیردست و پا له می‌شه».

از برزو نيك‌نژاد فيلم‌هاي «زاپاس» و «لونه زنبور» طيف مخاطبان بيشتري را با خود همراه كرده بود.

از نگاه بازیگر: 

الهام اخوان: حدود چهار ماه قبل از شروع فیلم‌برداری در دفتر برزو نیک نژاد فیلم‌نامه «دوزیست» را خوانده بودم و نقشی که برای بازی به من پیشنهاد شد جذاب و جالب بود. ایفای این نوع نقش‌ها یک‌جور راه رفتن روی لبه تیغ است و بازی کردن درست آن، نیاز به‌دقت و درک مناسب دارد. نکته مهم در ایفای درست نقش مریم در این فیلم، حمایت و کمک سایر بازیگران فیلم بود که بستر خوبی را برایم به وجود آورد تا با اعتمادبه‌نفس سراغ این نقش مشکل بروم. درهرصورت مریم در زندگی‌اش یکسری خواسته‌ها و دغدغه‌ها دارد که ازنظر خودش منطقی به نظر می‌رسد. با توجه به خصلت‌های مریم، بستر مناسبی در اختیار من قرار گرفت تا بخش‌های مختلف شخصیتش را در نوع بازی خودم نشان بدهم تا او برای مخاطبی که فیلم را می‌بیند قابل‌باور باشد. البته با توجه به جنس شخصیت مریم، برخی از واکنش‌های مخاطبان نسبت به او توأم با نگاه بدبینانه است و عده دیگری هم به او حق می‌دهند. مهم‌ترین خصیصه شخصی مریم، قدرتی است که او در تصمیم‌گیری‌هایش دارد و برای رسیدن به خواسته‌اش تلاش می‌کند. در روز‌های اول فیلم‌برداری، نیک‌نژاد عنوان می‌کرد که زیاد ذهن خودم را با جزئیات نقش درگیر نکنم و با آرامش کارم را انجام بدهم و این مسئله خیلی به من کمک کرد.

روز صفر (سعيد ملكان) سودای سیمرغ - نگاه نو

«فيلم قصه‌اي متفاوت از يك اتفاق ملتهب معاصر را روايت مي‌كند.» اين تنها خلاصه داستاني است كه از «روز صفر» فيلم اول سعيد ملكان در مقام كارگردان منتشرشده است. سعید ملکان سال گذشته با تهیه‌کنندگی «تنگه ابو قریب» در جشنواره سی و هفتم حاضر بود.

آن‌طور كه در رسانه‌ها مطرح‌شده ماجراي فيلم اول ملكان درباره عبدالمالك ريگي رئیس گروهك تروريستي است.

ساعد سهيلي و امير جديدي دو بازيگر اصلي اين فيلم به شمار مي‌روند. البته سال گذشته نرگس آبيار داستاني حول موضوع عبدالمالك ريگي ساخته بود حالا بايد ببينيم ملكان از چه زاويه‌اي به اين شخص نگاه كرده است.

روز بلوا (بهروز شعيبي) سودای سیمرغ

گفته می‌شود فيلم «روز بلوا» به كارگرداني بهروز شعيبي موضوع سياسي دارد و به فساد اقتصادي و اختلاس‌ها در كشور مي‌پردازد. در خلاصه داستان فيلم آمده «عماد استاد دانشگاهي خوش‌نام و يك چهره تلويزيوني موردتوجه است كه ناگهان توسط پليس با اتهام‌هايي جدي مواجه مي‌شود که زندگی‌اش را دچار چالش می‌کند».

شعیبی کارگردان جوان و بااستعدادی است که با «دهلیز» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد و حاصل تلاشش در ساخت «دارکوب» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

مهران كاشاني نويسنده فيلم «روز بلوا» ست.

در اين فيلم بابك حميديان با گريم متفاوت نقش اصلي را بر عهده دارد و ليلا زارع و داريوش ارجمند هم ديگر بازيگران فيلم به شمار مي‌روند. ناگفته نماند كه كارن همايونفر موسيقي اين فيلم را مي‌سازد.

از نگاه کارگردان: 

بهروز شعیبی: فیلم «روز بلوا»  ازلحاظ مضمونی شبیه کارهای قبلی‌ام است ولی به لحاظ ساختاری سعی کرده‌ام تفاوت‌هایی در آن ایجاد کنم. این فیلم دغدغه‌های اجتماعی دارد و نزدیک به زندگی این روزهای مردم جامعه است. ما هم سعی کرده‌ایم در زاویه نگاه فیلم هیچ جهت‌گیری و قضاوتی نداشته باشیم؛ و تنها روایتگر باشیم.

ریست (محمدرضا لطفی) نگاه نو

در «ریست»، نخستین ساخته محمدرضا لطفی «رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، حامد رحیمی نصر، پریسا محمدی و رقیه افشین پور» بازی می‌کنند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: احساس می‌کنم دیوونه شدم... یه جورایی به تمام دوربین‌های مداربسته که دارن آدم رو کنترل می‌کنن حساسیت پیدا کردم... اونقدر توی این ماجرا غرق شدم که احساس می‌کنم پشت همه این دوربینا یه نفره... یه نفر که چهار چشمی داره منو نگاه می‌کنه!

تهیه‌کننده «ریست»، سید امیر سید زاده است.

سه كام حبس (سامان سالور) سودای سیمرغ

هفتمين فيلم سامان سالور يك داستان زن محور دارد؛ اين فيلم قصه تمام آدم‌هايي است كه در جامعه امروز با شرايط سخت اقتصادي كار مي‌كنند تا بتوانند خانواده خود را از زير فشار درآورند اما واقعيت‌هاي موجود در جامعه به آن‌ها اجازه نمي‌دهد و نتيجه تلاش آن‌ها برعكس مي‌شود.

سامان سالور آخرین بار با فیلم «تمشک» در سال ۹۲ در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. فیلم‌برداری «سه کام حبس» که در فضایی متفاوت با دیگر کارهای سالور ساخته‌شده از اواخر تیر در تهران آغازشده بود و بعد از گذشت ۲ ماه، اوایل مهرماه فیلم‌برداری آن به پایان رسید.

به نظر مي‌آيد «سه كام حبس» در كارنامه سامان سالور جايگاه ويژه‌اي داشته باشد براي اينكه اين فيلم ماحصل تمام تجربيات شش فيلم گذشته او به‌حساب مي‌آيد با اين تفاوت كه فيلم داستان گو‌یاتر و در فضاي اجتماعي قابل‌لمس‌تر اتفاق مي‌افتد. بازي‌ها قابل‌باورتر است و مخاطب ارتباط بيشتري با اين فيلم برقرار مي‌كند.

محسن تنابنده، پريناز ايزديار، سميرا حسن‌پور نقش‌هاي اساسي را در اين فيلم بر عهده‌دارند.

سينما شهر قصه (كيوان علي محمدي) سودای سیمرغ

كيوان علي محمدي را اهالي سينما به‌عنوان فیلم‌ساز تجربي با رويكرد غيرمتعارف مي‌شناسند؛ اما گويا فيلم «سينما شهر قصه» او از مضمون اجتماعي بارگه‌هاي كمدي برخوردار است.

داستان فیلم در یک سطر: «داوود تكنسين تعمير آپارات عاشق سينماي فيلمفارسي است.»

در فيلم سينما شهر قصه، زنده‌یاد جمشيد مشايخي، در كنار سياوش مفيدي، هديه تهراني، حامد كميلي، ‌بابك كريمي، آناهيتا درگاهي، ‌علي اوجي و فرخ نعمتي به ايفاي نقش پرداخته‌اند.

گفته می‌شود نام این فیلم به‌احتمال‌زیاد از نام یکی از سینماهای معروف و قدیمی تهران («شهر قصه») گرفته‌شده است.

از نگاه بازیگر:

آناهیتا درگاهی: فیلم «سینما شهر قصه» یکی از بهترین فیلم‌هایی است که در سال‌های اخیر بازی کرده‌ام و خیلی خوشحالم که کیوان علی‌محمدی فرصت حضور در این فیلم را در اختیار من قرار داد. من در این فیلم نقش زن جوانی به نام الهام را بازی می‌کنم که شخصیت محوری و اصلی فیلم است. او به لحاظ شخصیتی خیلی از من دور بود و برای اولین بار است که نقش چنین زنی را که در دهه پنجاه زندگی می‌کند، بازی کردم. الهام متعلق به یک خانواده طبقه متوسط شهری است. خانواده‌ای که اعتقادات مذهبی دارند و این اعتقادات در سرشت الهام هم وجود دارد، اما به‌واسطه شرایطی که الهام با آن روبرو است، دچار نوسانات روحی و روانی زیادی می‌شود. الهام به‌واسطه وجوه اعتقادی‌اش علی‌رغم اینکه علاقه زیادی به سینما دارد، نمی‌تواند به خواسته‌اش برسد. این چالش باعث اعتراض او می‌شود و توسط ساواک دستگیر می‌شود. بعدازاین ماجرا‌ها الهام ازدواج می‌کند و بچه‌دار می‌شود و... در کل به نظرم فیلم «سینما شهر قصه» به‌نوعی شبیه «سینما پارادیزو» است، چون در این فیلم هم به بهانه سینما یک پروسه چند دهه‌ای تاریخ معاصر ایران روایت‌شده است. ایفای این نقش برایم پر چالش و فوق‌العاده جذاب بود. موقعی که در تمرینات چادر بر سر کردم، با این نقش ارتباط خوبی برقرار کردم و توانستم آن را درک و باور کنم. برای اولین بار هم بود که این‌قدر احساس خوب در زمان بازی در من به وجود آمد و مخاطب هم برای اولین بار، چنین شخصیتی از من را در سینما می‌بیند.

شناي پروانه (محمد كارت) سودای سیمرغ - نگاه نو

محمد کارت، مستندساز شناخته‌شده‌ای است که فیلم‌هایی مانند «آوانتاژ» و «بچه خور» را در کارنامه خود دارد. «شناي پروانه» اولين فيلم سينمايي اوست که مضمون اجتماعي و تلخ دارد و توانسته به پشتوانه رسول صدر عاملی به‌عنوان تهيه‌كننده و محمدصادق رنجكشان در مقام سرمايه‌گذار، آن را بسازد. حالا هم در دو بخش جشنواره فيلم فجر هم سوداي سيمرغ و هم بخش نگاه نو (فيلم اولي) فيلمش نمايش داده مي‌شود.

در خلاصه داستان كوتاهي كه از فيلم منتشرشده آمده كه «در جنوب شهر، شناي پروانه توفان به پا مي‌كند.»

اين كارگردان جوان در اولين تجربه فیلم‌سازی بلند خود با بازيگران مطرحي چون جواد عزتي، طناز طباطبايي، امير آقايي، پانته آ بهرام و علي شادمان همكاري داشته است.

عامه‌پسند (سهيل بيرقي) سودای سیمرغ

گفته مي‌شود «عامه‌پسند» تكميل سه‌گانه سهيل بيرقي درباره زنان است و مانند دو فيلم پيشين بيرقي محوريت كاراكترهايش با زن است.

اگرچه «عامه‌پسند» موضوع اجتماعي‌ دارد اما فضايي کاملاً متفاوت با دو فيلم قبلي اين كارگردان دارد.

فاطمه معتمدآریا، هوتن شكيبا و باران كوثري گروه بازيگران ساخته جديد اين كارگردان را تشكيل مي‌دهند. معتمدآریا بازیگر اصلی فیلم نماینده زنی از دهه ۴۰ است.

سهيل بيرقي آخرین ساخته‌اش عرق سرد بود که حاشیه‌های زیادی داشت.

قصيده گاو سفيد (بهتاش صناعي‌ها) سودای سیمرغ

بهتاش صناعي‌ها براي ساخته‌شدن دومين فيلمش «قصيده گاو سفيد» به لحاظ مضموني نزديك به چهار سال دوندگي كرد تا بتواند پروانه ساخت آن را دريافت كند، گويا داستان فيلم موضوعي جسورانه و درعین‌حال حساس دارد و مخاطب گسترده‌اي را در برمی‌گیرد.

غلامرضا موسوي در مقام تهيه‌كننده با دومين فيلم صناعي‌ها همكاري دارد و مريم مقدم، عليرضا ثاني‌فر و پوريا رحيمي سام بازيگران اصلي فيلم را تشكيل مي‌دهند.

ساخت فيلم «احتمال باران اسيدي» نخستين ساخته صناعي‌ها استقبال و جوايز زيادي را در پی داشت و مستند بلند «ديپلماسي شكست‌ناپذير آقاي نادري» هم ایضاً.

کشتارگاه (عباس امینی) نگاه نو 

فیلم «کشتارگاه» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و کارگردانی عباس امینی، روایتی از مشکلات اجتماعی این روز‌های کشور است.

عباس امینی پیش‌تر دو فیلم «هندی و هرمز» و «والدراما» را با پروانه ویدیویی ساخته که در گروه هنر و تجربه اکران شده‌اند. «کشتارگاه» اولین فیلم سینمایی امینی محسوب می‌شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «امیر چند ماهی است که از فرانسه دیپورت شده است، او به خاطر پدرش شریک یک جنایت هولناک می‌شود. رفیق: اینجا صلیب سرخی‌ها بهت میگن چیتا. امیر: چی؟ رفیق: چیتا… یوزپلنگ.»

درام اجتماعی «کشتارگاه» به قلم عباس امینی و حسین فرخ‌زاده نوشته‌شده است و علی طلوعی به‌عنوان سرمایه‌گذار و جانشین تهیه‌کننده در آن حضور دارد.

مانی حقیقی، باران کوثری، امیرحسین فتحی و حسن پورشیرازی نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا می‌کنند و حامد علیپور هم دیگر بازیگر این فیلم است که مقابل دوربین احسان رفیعی جم می‌روند.

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی) نگاه نو

فیلم «لباس شخصی» محصول سازمان هنری-رسانه‌ای اوج است و تهیه‌کنندگی آن را امیر بنان بر عهده داشته است. داستان فیلم با تحولات اوایل انقلاب اسلامی و حزب توده مرتبط است.

در خلاصه داستان «لباس شخصی» آمده است: «بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی‌ها بیشتر شک کن!» امیرعباس ربیعی شماری فیلم کوتاه ازجمله «بعدازظهر»، «ماه در خانه» و «ولد» را در کارنامه دارد.

مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری بازیگران «لباس شخصی» هستند.

پیش‌بینی می‌شود این فیلم سینمایی که محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج است یکی از آثار پر سروصدای جشنواره فیلم فجر امسال باشد.

مردن در آب مطهر (نويد محمودي) سودای سیمرغ

نويد محمودي در فيلم «مردن در آب مطهر» به بحث مهم مهاجرت مي‌پردازد. داستان اين فيلم درباره دو جوان به نام رونا و حامد است كه عاشق و معشوقي هستند كه مهاجرت مهم‌ترين مانع سر راه عشقشان است.

اساساً مهم‌ترين مشخصه كارنامه برادران محمودي پرداختن به موضوع مهاجرت يا مهاجر است. در اين فيلم هم به دليل جذابيتي كه ابعاد موضوع مهاجرت برایشان داشته و ازآنجایی‌که آن‌ها به اين بحث آشنا هستند با شناختشان به اين مقوله ورود كرده و بر بستري عاشقانه آن را به چالش كشيدند.

متين حيدري‌نيا، صدف عسگري، علي شادمان و ندا جبرئیلی به‌عنوان بازيگر در اين فيلم با برادران محمودي همكاري دارند.

مغز استخوان (حميدرضا قرباني) سودای سیمرغ

دومين فيلم حميدرضا قرباني هم همچون «خانه‌اي در خيابان چهل و يكم» از بازيگران شناخته‌شده‌ای بهره برده؛ پريناز ايزديار، بابك حميديان، نويد پورفرج، جواد عزتي و بهروز شعيبي در فيلم «مغز استخوان» بازي دارند.

داستان اين فيلم درباره كودكي است كه مادرش مجبور مي‌شود براي نجات او دست‌به‌کاری غيرمتعارف بزند. اين فيلم به‌نوعی ادامه‌دهنده مسير فيلم گذشته حميدرضا قرباني به‌حساب مي‌آيد با اين تفاوت كه در فيلم «مغز استخوان» كارگردان ذهنيت خود را به مخاطب امروزي نزديك مي‌كند.

 اگر در فيلم «خانه‌اي در خيابان چهل و يكم» مخاطبان خاص بيشتري با فيلم ارتباط برقرار مي‌كردند دومين فيلم اين كارگردان سليقه تماشاگران خاص و عام را توأمان در نظر گرفته است.

من مي‌ترسم (بهنام بهزادي) سودای سیمرغ

«‌من مي‌ترسم» به كارگرداني، تهيه‌كنندگي و نويسندگي بهنام بهزادي زمستان پارسال مقابل دوربين رفت و كليه مراحل فني اين فيلم امسال به پايان رسيد.

داستان چهارمين فيلم اين كارگردان بر اساس شنيده‌هاي ما تقاطع چند انسان مختلف يا روايت متقاطع چند آدم با يكديگر را به نمايش مي‌گذارد: «بديش اينه من وسط كلي شك‌ام كه مي‌خوام برم يا نه…ولي بدترش اينه كه صد برابرش مطمئنم نمي‌تونم بمونم.»

گفته می‌شود اين فيلم هم در امتداد ديگر ساخته‌هاي بهنام بهزادي و دل‌مشغولی‌اش قرار مي‌گيرد. فيلم نیم‌نگاهی به مسئله قدرت دارد.

پوريا رحيمي سام، الناز شاكر دوست، امير جعفري، ستاره پسياني، مهران احمدي و پيام يزداني در اين فيلم به ايفاي نقش مي‌پردازند.