اسکارلت جوهانسون و جشن تولد ۳۷ سالگی

28 آبان 1400
اسکارلت جوهانسون اسکارلت جوهانسون

کار ما این است که تجاربمان را بازنمایی کنیم

اسکارلت جوهانسون در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بیشترین دستمزد را میان بازیگران زن دریافت کرد.

حمیده وطنی

«بعضی وقت‌ها باید بین چیزی که دنیا می‌خواد باشیم و چیزی که خودمون هستیم، یکی رو انتخاب کنیم». این دیالوگ طلایی ناتاشا رومانوف در «بیوه سیاه» از زبان ستاره این فیلم یعنی اسکارلت جوهانسون است، بازیگری که  اکنون ۳۷ ساله است و خواسته یا ناخواسته، یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین بازیگران حال حاضر جهان شناخته می‌شود.

۲۲ نوامبر ۱۹۸۴، منهتن نیویورک شاهد تولد کودکی بود که هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد که ۳۴ سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۸، به پردرآمدترین بازیگر زن جهان تبدیل شود. خردسالی و اوایل کودکی اسکارلت جوهانسون به گفته خودش، قصه خاصی برای گفتن ندارد، اما قصه اصلی از آنجا شروع شد که به مدرسه تئاتر منهتن رفت و قدم‌های بزرگش به‌سوی ستاره شدن را برداشت.

طرفداران فیلم‌های ابرقهرمانی خوب می‌دانند که اسکارلت جوهانسون نیمی از محبوبیتش را از نقش «ناتاشا رومانوف» و کاراکتر «بیوه سیاه» دارد.

البته پیش از تحصیل تئاتر در سال ۲۰۰۲، او رؤیای بازیگر شدن را در سر می‌پروراند و در مصاحبه‌هایش بارها این موضوع را گفته است که در کودکی نقش‌های مختلف را جلوی آینه تمرین می‌کرده است. به همین دلیل، در چندین تست‌ بازیگری شرکت و اولین نقشش را در فیلم «شمال» (۱۹۹۴) بازی کرد و بعدازآن هم در چند فیلم دیگر به اجرای نقش‌های کودکانه پرداخت؛ اما پس از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه تئاتر و در سال ۲۰۰۳ اولین نقش مهم و بزرگ‌سالانه‌اش را در فیلم «گمشده در ترجمه» (2003) به کارگردانی سوفیا کوپولا بازی کرد و بفتای بریتانیا برای بهترین بازیگر زن را هم گرفت. البته فیلم «گمشده در ترجمه» اسکار بهترین فیلم‌نامه را هم از آن خود کرد.

ناتاشا رومانوف با بازی اسکارلت جوهانسون از فیلم «مرد آهنی ۲» در سال ۲۰۱۰ به سینما معرفی شد.

اسکارلت جوهانسون همان سال در فیلم مهم دیگری نیز ایفای نقش کرد: «دختری با گوشواره مروارید» به کارگردانی پیتر وبر. او به خاطر بازی در این فیلم نامزد گلدن گلوب و بفتا شد. این آغاز راه اسکارلت جوهانسون برای نامزد شدن در جشنواره‌های معتبر جهان بود. او تا امروز پنج نامزدی گلدن گلوب و دو نامزدی اسکار، یک جایزه بفتا و یک جایزه تونی را در کارنامه خود دارد. در حدود ۲۳۰ بار نامزد جایزه‌های گوناگون شده و تاکنون ۱۳۸ جایزه به خانه برده است.

در سال ۲۰۱۰، جوهانسون نخستین‌بار با شرکت در برادوی، اثر «چشم‌اندازی از پل» را احیا کرد که برایش جایزه تونی بهترین بازیگر نقش اول زن در نمایش را به همراه داشت و شروع به بازی در نقش «بیوه سیاه» در دنیای سینمایی مارول کرد که با مرد آهنی ۲ تحسین منتقدان را به دست آورد.

طرفداران فیلم‌های ابرقهرمانی خوب می‌دانند که اسکارلت جوهانسون نیمی از محبوبیتش را از نقش «ناتاشا رومانوف» و کاراکتر «بیوه سیاه» دارد. ناتاشا رومانوف با بازی اسکارلت جوهانسون از فیلم «مرد آهنی ۲» در سال ۲۰۱۰ به سینما معرفی شد و پس‌ازآن در فیلم‌های «انتقام‌جویان» و «کاپیتان آمریکا» با همین بازیگر حضور داشت؛ اما آخرین و دهمین فیلم «بیوه سیاه» است که در سال ۲۰۲۱ با همکاری مارول استودیوز و والت دیزنی به نمایش درآمد.

این فیلم در مدتی کوتاه به پنجمین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۱ بدل شد. هرچند که اسکارلت جوهانسون از شرکت دیزنی به دلیل پخش هم‌زمان در سینماها و به‌صورت آنلاین شکایت کرد. این ستاره سینما معتقد بود که پخش هم‌زمان سینمایی آنلاین به سود حاصل از پخش سینمایی که او هم در آن سهم داشت، ضربه زده است؛ اما این شکایت پس از مدتی از طرف اسکارلت جوهانسون پس گرفته شد و شرکت دیزنی اعلام کرد که با او به توافق رسیده است.

اما حوزه فعالیت اسکارلت جوهانسون فقط به بازیگری ختم نمی‌شود. او صداپیشه توانایی نیز است. اگر فیلم «او» را دیده باشید، صدای سامانتا را هم به یاد می‌آورید؛ سیستم عاملی که شخصیت اصلی این فیلم یعنی «تئودور» با بازی «واکین فینیکس» را عاشق خود می‌کند. اسکارلت جوهانسون همچنین در انیمیشن‌‌های متعددی مانند «باب اسفنجی» و «آوازخوانان» نیز صداپیشگی کرده است.

اسکارلت جوهانسون در سال ۲۰۰۸ با بازیگر و کمدین معروف کانادایی «رایان رینولدز» ازدواج کرد، ولی دو سال بعد از یکدیگر جدا شدند.

اسکارلت جوهانسون اجراهای معروفی نیز داشته که بهترین آن‌ها پنج بار اجرا و میزبانی برنامه Saturday Night Live است. جوهانسون در ادامه در فیلم‌های علمی تخیلی «او» (۲۰۱۳)، «زیر پوست» (۲۰۱۳)، «لوسی» (۲۰۱۴) و «شبح درون پوسته» (۲۰۱۷) بازی کرد.

اسکارلت جوهانسون در سال 2019 در فیلم «داستان ازدواج» (2019) ساخته نوآ بامباک حضور یافت و تصویر متفاوتی از خود و توانایی‌هایش به نمایش گذاشت. فیلم تحسین‌شده‌ی نوآ بامباک داستان زوجی ­است که دچار اختلافاتی هستند و قصد دارند از هم جدا شوند و این فرصتی می‌شود برای نگاهی دوباره و عمیق به رابطه­‌شان.

اسکارلت جوهانسون در این فیلم در نقش نیکول ظاهر می‌شود، بازیگری که به‌واسطه حضور در یک فیلم تین ایجری و نمایش‌هایی که همسرش چارلی به صحنه برده است، شهرت اندکی برای خود دست‌وپا کرده و پیشنهادی برای نقش‌آفرینی دریک سریال دارد، البته نیکول برای حضور در سریال باید نیویورک را ترک کرده و به زادگاهش لس‌آنجلس برود، نیکول که مشکلاتی با همسرش دارد و احساس می‌کند در زندگی­‌اش حق انتخاب نداشته و حتی فکر می‌کند که ماندن و بازی کردن در نمایش‌های چارلی بیشتر به نفع همسرش بوده است و مانع از پیشرفت او شده، تصمیم می‌گیرد با پسرشان به لس‌آنجلس نزد خانواده­‌اش برود و همان‌جا هم از چارلی جدا شود. بازی اسکارلت جوهانسون در این فیلم بسیار درخشان بود و با واکنش مثبت اغلب منتقدان روبه‌رو شد.

 

جوهانسون ضمن تحسین نوآ بامباک که برای اولین بار مقابل دوربینش قرارگرفته، سبک کارگردانی او را «بی‌رحم و پیگیرانه» توصیف می‌کند و می‌گوید: «او با بازیگرانش را به شکل خسته‌کننده‌ای به آماده‌ترین سطح می‌رساند و تأکید بسیاری بر جزئیات دارد که البته جالب است، به این خاطر که درست در همین شرایط است که بازیگر به ایده­‌های عجیب و جالبی می‌رسد. در اوج خستگی چیزهایی کشف می‌کنید که اگر عقلتان سر جایش باشد و سرحال باشید امکان ندارد برایتان اتفاق بیافتد. گاهی اوقات ­به نظرم وقتی خسته و ضعیف می‌شوید مثل این است که دیوار­های اطرافتان فرو می‌ریزند و آن‌وقت است که خودتان را هم شگفت‌زده می‌کنید. من از این شرایط راضی بودم، هرچند که بسیار طاقت‌فرسا بود.»

این ستاره سینما در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بیشترین دستمزد را در میان بازیگران زن دریافت کرد و تاکنون نام او بارها در میان فهرست صد فرد ثروتمند جهان منتشرشده است. اسکارلت جوهانسون برای فیلم «بیوه سیاه» دستمزدی در حدود ۱۵ میلیون دلار گرفت و ثروت کنونی وی در حدود ۱۶۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

جوهانسون می‌گوید: «فکر نمی‌کنم بازیگران در جامعه نقشی عمومی داشته باشند.

اسکارلت جوهانسون در سال ۲۰۰۸ با بازیگر و کمدین معروف کانادایی «رایان رینولدز» ازدواج کرد، ولی دو سال بعد از یکدیگر جدا شدند. او در سال ۲۰۱۳ با «رومین دوریاک» روزنامه‌نگار ازدواج کرد و آن‌ها صاحب یک فرزند دختر شدند؛ اما این ازدواج نیز دیری نپایید و به جدایی منجر شد. اسکارلت جوهانسون از سال ۲۰۱۹ تاکنون با «کالین جست» کمدین معروف آمریکایی زندگی می‌کند. آن‌ها نامزدی خود را در سال ۲۰۲۰ اعلام کردند و به‌تازگی صاحب فرزندی نیز شده‌اند. او مدتی نیز با «شان پن» بازیگر آمریکایی رابطه عاشقانه داشت.

اسکارلت جوهانسون در طول سال‌ها، در چند پروژه به دلیل نقش‌هایی که بازی کرده با حملات انتقادآمیز رو‌به‌رو بوده است. او اخیراً در گفتگو با نشریه «جنتل‌وومن» در اشاره به جنجال‌های مکرر در حرفه‌اش گفت: «من حرفه‌ام را روی این‌ها (جنجال‌ها) بناکرده‌ام. من نظرات خودم را پیرامون مسائل دارم چون این نوع آدم هستم.» اما جوهانسون همچنین اذعان داشت که همواره در مقابل انتقاد واکنش درست نشان نداده است. او گفت: «منظورم این است که برای هیچ‌کس آسان نیست که به اشتباهاتش اعتراف کند و اینکه اعترافات علنی می‌تواند خجالت‌آور باشد.» به گفته او، «داشتن این تجربه که: آنجا از حدم فراتر رفتم، یا همه‌چیز را در نظر نگرفته بودم، یا بی‌توجهی کردم. من هم آدمم... می‌توانم واکنش تند نشان بدهم، می‌توانم صبور نباشم.»

اسکارلت جوهانسون اکنون ۳۷ ساله شده و پُرکارتر از همیشه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

جوهانسون می‌گوید: «فکر نمی‌کنم بازیگران در جامعه نقشی عمومی داشته باشند. بعضی افراد چنین می‌خواهند، اما این تصور که به علت دیده شدن در انظار عمومی وظیفه‌ای بر دوش شماست غیرمنصفانه است. شما انتخاب نکرده‌اید که یک سیاستمدار باشید، بازیگرید. کار ما این است که تجاربمان را بازنمایی کنیم؛ آینه‌ای برای مخاطب باشیم، بتوانیم تجربه‌ای همدلانه به‌واسطه‌ی هنر داشته باشیم. کار بازیگر این است.»

اسکارلت جوهانسون در بخش دیگری از مصاحبه می‌گوید: «عقاید سیاسی من هرچه که باشد، وقتی بیشتر احساس موفقیت می‌کنم که مردم در سالن سینما یا خانه بنشینند و غرق در داستان یا بازی شوند و بخش‌هایی از خودشان را در آن ببینند و یا بتوانند به‌واسطه‌ی تجربه‌ی دیدن این نمایش یا داستان یا فعل‌وانفعال میان بازیگران یا هرچه که هست، با خودشان ارتباط برقرار کنند؛ و تحت تأثیرش قرار بگیرند و بر روی آن تأمل کنند و احساسی به آنان دست دهد. می‌دانید؟ واکنشی احساسی به آن نشان دهند – احساس خوب، بد، ناخوشایند، تصدیق یا هر چه. این کار من است. سایر مسائل کار من نیست.»

اسکارلت جوهانسون در طول سال‌ها، در چند پروژه به دلیل نقش‌هایی که بازی کرده با حملات انتقادآمیز رو‌به‌رو بوده است.

اسکارلت جوهانسون اکنون ۳۷ ساله شده و پُرکارتر از همیشه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. باوجود مشکلاتی که بین او و شرکت دیزنی به وجود آمد، جوهانسون یکی از شخصیت‌های اصلی فیلمی با عنوان Tower of Terror محصول شرکت دیزنی است. دیزنی اعلام کرده که خوشحال است با این ستاره به توافق رسیده و در آینده قرار است کارهای بیشتری را از او با همکاری این شرکت ببینیم.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم «انتقام جویان: جنگ ابدیت» ساخته برادران روسو

درباره «داستان ازدواج» یکی از فیلم‌های پرامید اسکار امسال