نمایشگاهی برای هشتادمین سالگرد آفرینش تابلوی «گرنیکا» اثر پابلو پیکاسو

بخشی از تابلوی «گرنیکا» اثر پیکاسو بخشی از تابلوی «گرنیکا» اثر پیکاسو

موزهٔ ملی ربنا سوفیا در مادرید به مناسبت هشتادمین سالگرد آفرینش تابلوی «گرنیکا» توسط پابلو پیکاسو، نمایشگاه ویژه‌ای برپا کرده تا از آفرینندهٔ این اثر اسطوره‌ای ضد جنگ ستایش کند.

عنوان این نمایشگاه «رحمت و وحشت در آثار پیکاسو» است. این نمایشگاه قرار است روز سه‌شنبه (۴ آوریل/۱۵ فروردین) با حضور خوان کارلوس اول، پادشاه پیشین اسپانیا و همسرش سوفیا افتتاح شود.این نمایشگاه تا ۴ سپتامبر سال جاری ادامه خواهد داشت و در آن ۱۸۰ اثر دهه‌های ۱۹۲۰، ۳۰ و ۴۰ از پیکاسو به نمایش گذاشته خواهد شد.بخش بزرگی از تابلوهای این نمایشگاه از مجموعهٔ رینا سوفیا گرفته‌شده‌اند؛ اما تابلوهایی هم از بیش از ۳۰ کلکسیونر خصوصی و موزه‌هایی از سراسر جهان، ازجمله موزهٔ پیکاسو و موزهٔ مرکز هنری پمپیدو در پاریس، تیت گالری لندن، موزهٔ هنر مدرن نیویورک (موما) و نیز موزهٔ متروپولیتن نیویورک قرض گرفته‌شده‌اند.

تابلوی عظیم «گرنیکا» که ۲۷مترمربع مساحت دارد، یکی از مهم‌ترین آثار نقاشی قرن بیستم است. این تابلو واکنش پیکاسو به رویداد حملهٔ هوایی آلمان نازی به شهر کوچک گرنیکا در منطقهٔ باسک اسپانیا و بمباران آن در جریان جنگ داخلی این کشور در ۲۶ آوریل ۱۹۳۷ است.پیکاسو در این اثر که فقط بارنگ‌های سیاه و سپید و خاکستری کشیده شده است، تصاویر مخدوش و تکه‌پاره شدهٔ انسان‌ها و حیوانات و نیز درد و ترس را بازتاب می‌دهد. این اثر برای نخستین بار در نمایشگاهی جهانی در پاریس (مه تا نوامبر ۱۹۳۷) به نمایش گذاشته شد.برگزارکنندگان نمایشگاه در مادرید اما تصریح کرده‌اند که در هشتادمین سالگرد آفرینش گرنیکا، دیدگاه‌های سیاسی در کانون توجه نخواهد بود.تیموتی جیمز کلارک و آنه واگنر اعضای هیئت‌امنای این نمایشگاه معتقدند که صلاحیت تحلیل جنگ داخلی اسپانیا را ندارند و نمی‌خواهند چنین نقشی داشته باشند، چون حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند. آنان خاطرنشان ساختند که ترجیح می‌دهند رابطهٔ پیکاسو با خشونت و جنگ و منازعات موردپژوهش قرار گیرد. 

پابلو پیکاسو در هر نوآوری و تحولی در مدرنیسم هنری قرن بیستم پیشگام و رهگشا بود. این هنرمند پرکار و توانا با بیش از ۵۰ هزار اثر هنری، بیش از هر هنرمند دیگری بر دید و نگاه انسان امروز تأثیر گذاشته و امروز هیچ موزهٔ معتبری در جهان نیست که به داشتن یک یا چند اثر از این هنرمند اسطوره‌ای به خود نبالد.