دو نگاه به فيلم «هزارتو» ساخته امیرحسین ترابی

09 آذر 1398
«هزارتو» «هزارتو»

دست‌هاي آلوده

محدثه واعظي‌پور

«هزارتو» يك شروع كنجكاوي‌‌برانگيز دارد، 30دقيقه ابتدايي فيلم خيلي خوب پيش مي‌رود و تماشاگر با شخصيت‌ها و قصه همراه مي‌شود.

به دليل آشنايي تماشاگر با اين نوع درام‌هاي تو در تو كه بهترين‌هايش را در يك دهه اخير اصغر فرهادي ساخته، خيلي زود متوجه مي‌شويم كه با يك مثلث عاطفي روبه‌روييم و واقعيت آدم‌ها تصويري نيست كه ابتدا با آن مواجه شده‌ايم. مثلثي كه شهاب حسيني، غزاله نظر و ساره بيات اضلاع آن هستند، تماشاگر را به قلب حوادث و پس‌زمينه آن در گذشته‌اي نه چندان دور مي‌برد.

تماشاگر حدس مي‌زند بايد منتظر فرو افتادن نقاب‌ها باشد، مسيري كه فيلم طي مي‌كند پاسخ درستي به اين انتظار مي‌دهد. فيلم در مرحله معرفي شخصيت‌ها ذهن تماشاگر را درگير مي‌كند و تا يك سوم نهايي قانع‌كننده و در بخش‌هايي غافلگيركننده است. دو سكانس خوب دارد كه يكي مواجهه نخست امير علي و بيتا در تراس خانه است، جايي كه بيتا مي‌خواهد بازي را به نفع خود تغيير دهد و سكانس بعدي در خانه بيتا، جايي كه رازهاي مشترك او و اميرعلي فاش مي‌شود. ماجراها به اندازه كافي پيچ و تاب و شخصيت‌ها سويه تاريك دارند كه مدام تماشاگر عقب‌تر از نويسنده و كارگردان بماند، اما همه اين امتيازها باعث نمي‌شود كه «هزارتو» يك فيلم كامل باشد.

مشكل فيلم شايد در انتخاب نادرست بازيگرها يا هدايت اشتباه كارگردان است.

مشكل فيلم شايد در انتخاب نادرست بازيگرها يا هدايت اشتباه كارگردان است. ساره بيات، نمي‌تواند همدلي تماشاگر را برانگيزد. عصبي بودن و پرخاشگري‌هايش تصنعي است و حتي سكانسي كه در حمام به خاطر فرزندش گريه مي‌كند تاثيري روي تماشاگر ندارد. فيلم، عملا فيلم شهاب حسيني است و بيشترين انرژي‌اش را از تلاش او براي جان بخشيدن به شخصيتي خاكستري مي‌گيرد. اميرعلي بهترين نقش كارنامه حسيني نيست، اما مي‌توان درك كرد كه يك بازيگر باهوش و درجه يك چطور توجه تماشاگر را معطوف به خود مي‌كند و عجز و ناتواني شخصيت اميرعلي را در مواجهه با گذشته تلخ و آينده مبهمش به نمايش مي‌گذارد. انتخاب فريبا جديكار براي نقش مادر و پژمان جمشيدي براي نقش برادر هم كمكي به فيلم نكرده.

طنازي‌هاي جمشيدي كه بازيگر بااستعدادي است براي فضاي تلخ و تكان‌دهنده فيلم مناسب نيست و بازي برونگرايانه جديكار گل‌درشت است. «هزارتو» فيلم شخصيت‌هاست و بازي‌ها بايد اين قدر كم ايراد بود كه شخصيت‌هاي گناهكار فيلم تاثيرگذار به نظر مي‌رسيدند. اتفاقي كه درباره زوج اميرعلي (حسيني) و بيتا (نظر) افتاده و شخصيت‌هايي كه اين دو بازي كرده‌اند باورپذيرتر و واقعي و مهم‌تر از آن درگيركننده‌تر از بقيه شخصيت‌ها شده‌اند. «هزارتو» يكي از پرفروش‌ترين فيلم‌هاي اكران پاييز امسال بوده، دليل موفقيت فيلم را مي‌توان در عوامل مختلف جست‌وجو كرد.

نخست حضور شهاب حسيني پس از مدت‌ها در يك فيلم سينمايي، زوج حسيني و بيات كه تداعي‌كننده فيلم خوب «جدايي نادر از سيمين» در ذهن سينمادوستان ايراني هستند، فضاي لوكس (داستان در طبقه مرفه و بالاي شهر تهران مي‌گذرد) و داستان پرتعليق آن. در حالي كه معادلات گيشه اين سال‌ها را معمولا كمدي‌ها رقم زده‌اند فروش خوب «هزارتو» نشان مي‌دهد برخلاف تصور، با وجود شرايط اقتصادي و اجتماعي فيلم‌هاي جدي غيرارگاني هم مي‌توانند به فروشي قابل توجه در گيشه دست يابند.

 

قصه‌اي در كلانشهر

رضا صديق

«هزارتو» با خلق يك فاجعه، انسان امروز كلانشهري را با خود به مواجهه طلبيده است. او با يك اتفاق به روايت شخصيت‌هاي زير نقاب پرداخته و از دل يك ملودرام جنايي اجتماعي به تماشاي انسان نشسته است. اميرحسين ترابي در اولين فيلم بلند سينمايي‌اش، هزارتويي بنا كرده و در گذر از تو در توهاي شخصيتي، يك پرسوناژهاي جمعي خلق كرده است. هويتي كه اجزاءاش را تك تك افراد اين پرسوناژ جمعي تشكيل داده‌اند.

يك: مقابله و همسويي موقعيت قرباني- خانواده كودك و جنايتكار-زن معشوقه و خواستگار در خلق اين فاجعه-دزديده و رها شدن كودك، پيكره‌اي ساخته است كه گويي هر يك محتاج ديگري‌اند‌ براي «بودن». بودن در ميزانسن شهري شلوغ كه براي بقا از ديگري بايد گذشت حتي اگر شرطش ايستادن روي شانه جنازه كودك باشد.

اما اين هزارتوي محتوايي بدون تمسك به فرم و ساختاري سينمايي قابل خلق نيست.

وضعيت دراماتيكي را كه «هزارتو» برساخته است شايد بتوان روايتي بدون لكنت در ميان همهمه دانست. وضعيتي برهنه و تلخ كه تنها راه نديدنش، برچسب زدن «سياه‌نمايي» به فيلم است.درام و مساله «هزارتو» نه دزديده شدن كودك كه بحران روابط و هويت آدميزاد امروز در مناسبات بي‌رحم شهري است. مساله‌اي كه با 3 هويت خود را در فيلم باز مي‌شناسد: يكي طبقه آريستوكرات ريشه‌دار برج‌نشين، ديگري تازه به دوران رسيده‌ و سومي، طبقه متوسطي كه براي ادامه حيات بايد مناسبات خود را با طبقه آريستوكرات بازتعريف كند.

در روايت فيلم، تازه به دوران رسيده در پي كسب منفعت از دل اين بحران است و طبقه متوسط تلاش‌كننده براي بقا، توامان مجرم است و قرباني؛ مجرم است كه با بهره ‌بردن از طبقه ضعيف‌تر سوءاستفاده كرده تا جنايت دزديده شدن كودك را رقم بزند، قرباني است زيرا كه به واسطه طبقه ريشه‌دار برج‌نشين مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و طبقه آريستكورات برج‌نشين نيز وضعيتي چنين دارد و توأمان قرباني و جاني است، قرباني دزديده شدن بچه و جاني سوءاستفاده كردن از زني بي‌پناه در طبقه متوسط. البته كه اين طبقه در فيلم وضعيتي پيچيده‌تر دارد زيرا كه درون خودش نيز براي حفظ بقا به حذف ديگري و وصلت با سرمايه رسيده است.

هزارتوي فيلم «هزارتو» در همين پيچيدگي طبقاتي نهفته است. در اين هم‌آميزي طبقاتي كه هيچ فردايي را براي كودك قصه متصور نيست و اصلا مساله‌‌اش نجات كودك نيست.نماي ابتدايي و انتهاي «هزارتو» را بايد بهترين معرف اين دنياي پيچيده دانست؛ نماي تيتراژ و محوي تصوير با موزيكي كه گويي در جهان رويايي سير مي‌كند يعني ابتداي كابوس اين فاجعه با روياي شيرين آغاز مي‌شود. گويي فيلم قرار است كه اين پوسته، نقاب شيرين رويايي را كنار و به پشت صحنه اين شهر نقب بزند. پس از اين روياست كه در پلان شروعي فيلم، مرد سراسيمه به سوي توي مخاطب مي‌دود و اين آغاز كابوس است.سكانس انتهايي اما با كرين از صورت بچه‌اي تنها مانده در ناكجاآبادي در اين شهر به نماي نهايي و اكستريم‌هاي انگل از شهري با برج‌هاي بلند و خانه‌هايي كوچك به تعميم پريشاني هويتي روايت‌هاي تو در توي «هزارتو» در كلانشهر تهران مي‌رسد. اشارتي كه گويي قرار است، تلنگري به مخاطب باشد در بحران هويت‌هاي كلانشهري كه حواست هست؟

دو: اما اين هزارتوي محتوايي بدون تمسك به فرم و ساختاري سينمايي قابل خلق نيست. دريچه دوربين فيلم در ميزانسن‌هاي پرتنش، خود پرسوناژي از صحنه است؛ عقل كل نيست، از قضاوت پرهيز نمي‌كند و مثل باقي كاراكترهاي اثر داراي شخصيت است، با اتفاقات همراه مي‌شود و از رخدادها فاصله نمي‌گيرد، بيرون از متن نيست و خود، بخشي از تودرتويي قصه است.

طنازي‌هاي جمشيدي كه بازيگر بااستعدادي است براي فضاي تلخ و تكان‌دهنده فيلم مناسب نيست.

اين شخصيت‌سازي عزم آن دارد كه مخاطب را نيز بخشي از بحران كند. از اين رو است كه دوربين از ضبط نماي ثابت- فيكس پرهيز مي‌كند و در ثابت‌ترين نماها نيز داراي تنش است. حالا كه بحث به اينجا رسيد، اين نكته لازم به ذكر است كه قضاوت عوامانه‌اي است اگر به واسطه «دوربين روي دست» و تم داستان، «هزارتو» را با اصغر فرهادي و فيلم‌هايش خوانش كرد. علت اين عوامانه خواندن نيز به اين جهت است كه جهان «هزارتو» و علت تنش‌زا بودن دوربينش با تم فيلم‌هاي فرهادي تفاوت‌هاي مهم و چشمگيري دارد، يكي از اين تفاوت‌ها همين قضاوتگر بودن دوربين و همراه قرباني و جاني بودن است يعني همان فاكتوري كه فرهادي از آن به‌ شدت پرهيز مي‌كند.

اما به فرم و نقش دوربين در ميزانسن‌هاي اثر؛ «هزارتو» با وجود بي‌ادعا بودنش اما فيلمي است كه مي‌شود درباره‌اش جدي‌تر از آنچه هست، سخن گفت. دليل اصلي‌اش نيز همترازي محتواي چندلايه با نقش دوربين و به وسط كشيدن پاي مخاطب در دل داستان است. از اين‌ رو است كه مخاطب نشسته در سينما و در حال تماشاي فيلم نيز بخشي از فاجعه است، بخش جدانشدني‌اي كه به واسطه و دريچه نگاه دوربين اثر بايد خود را در يكي از تودرتوهاي فيلم بيابد و خويش را در اين بازشناسي، بازتعريف كند و رج بزند؛ تا شايد راهي براي نجات «كودك» بيابد.

اعتماد

هزارتو

کارگردان: امیرحسین ترابی. نویسنده فیلمنامه: طلا معتضدی. موسیقی: پیمان یزدانیان. مدیر فیلم‌برداری: اشکان اشکانی. تدوین: سپیده عبدالوهاب. بازیگران: شهاب حسینی، ساره بیات، غزاله نظر، پژمان جمشیدی، علیرضا ثانی‌فر، شیرین یزدان بخش، فریبا جدی‌کار، مریم معصومی.