همه‌ی آنچه باید درباره سریال جدید «بازی مرکب» بدانید!

18 مهر 1400
«بازی مرکب» «بازی مرکب»

«بازی مرکب» داستان بازنده‌هاست!

حمیده وطنی

سلیس: سریال جدید «بازی مرکب» ساخته هوانگ دونگ هیوک که پخش آن از ۱۷ سپتامبر توسط شبکه جهانی نتفلیکس آغازشده، به‌سرعت به پرمخاطب‌ترین سریال در حال پخش این شبکه بدل شده و هم‌اکنون یکی از محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین سریال نتقلیکس به شمار می‌رود.

این سریال که نام آن از یک بازی سنتی کودکانه در کره جنوبی الهام گرفته‌شده است، ضمن به تصویر کشیدن فاصله طبقاتی در کره جنوبی، وسوسه شدن ۴۵۶ بدهکار مالی را برای شرکت در یک بازی مرگبار روایت می‌کند که برنده آن می‌تواند صاحب جایزه نقدی بزرگی شود. برگزارکنندگان این بازی، یک کارت ویزیت را که در آن یک شماره تماس ۸ رقمی درج‌شده به افراد مستعدی که شناسایی‌شده‌اند، می‌دهند تا برای اعلام حضور قطعی در این بازی با آن تماس بگیرند.

سریال جدید «بازی مرکب» هم‌اکنون یکی از محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین سریال نتقلیکس به شمار می‌رود.

«بازی مرکب»، داستانی تکراری اما خلاقانه

رقابت برای بقا در بسیاری از عناوین سینمایی و تلویزیونی سال‌های اخیر به تصویر کشیده شده است. این موضوع جذاب به‌ویژه در میان عناوین شرق آسیا هم بارها و بارها به تصویر کشیده شده و به همین دلیل می‌توان داستان سریال «بازی مرکب» را اندکی تکراری دانست. بااین‌حال آنچه این سریال را به‌شدت محبوب کرده، خلاقیتی است که در دل داستان آن قرار دارد. به همین دلیل امروز بسیاری از مردم از تماشای سریال «بازی مرکب» لذت می‌برند و آن را یکی از جذاب‌ترین عناوین سال می‌دانند.

یک سازمان اسرارآمیز در کره جنوبی شروع به جذب شهروندانی می‌کند که در بدهی غرق‌شده‌اند. آن‌ها افراد جذب‌شده را به میل خود برای شرکت در یک تورنمنت ۶ روزه دورهم جمع می‌کنند. افراد بدهکار برای دریافت جایزه هنگفت وارد بازی می‌شوند اما نمی‌دانند که باخت در مسابقه به معنی از دست دادن جانشان است!

شخصیت اصلی داستان (سئونگ گی هون) که با مادرش زندگی می‌کند، اوضاع مالی خوبی ندارد و به دلیل عدم توانایی پرداخت بدهی‌هایش، مجبور می‌شود قرارداد سلب حقوق جسمانی خود را امضا کند؛ بر اساس این قرارداد او مجبور می‌شود در صورت عدم پرداخت یک‌ماهه بدهی به طلبکاران، اعضای بدنش را برای فروش از دست بدهد.

ساخت سریال «بازی مرکب» بیشتر از ده سال طول کشیده است.

در ادامه داستان این فرد با شخصی در ایستگاه مترو برخورد می‌کند که به یک مسابقه دعوت می‌شود؛ به دلیل شرایط دشوار مالی و وضعیت نابسامان خانواده خود تصمیم می‌گیرد با آن فرد تماس بگیرد و در ادامه وارد یک مسابقه می‌شود و…

ماجرا ازاین‌قرار است که از ۴۵۶ نفر که همگی بدهکار هستند و همین مسئله تنها نقطه اشتراک آن‌هاست، دعوت می‌شود تا در یک تورنمنت ۶ روزه شرکت کنند. هر روز یک بازی وجود دارد. اگرچه ریسک بازی‌ها بالاست (هرکه ببازد می‌میرد و البته در ابتدا هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این مسئله را نمی‌داند) اما سود بالقوه آن آن‌قدر زیاد است که اگر برنده بازی باشد می‌تواند تمام بدهی‌های خود را پرداخت کند و زندگی بی‌دغدغه‌ای در پیش داشته باشد.

هنگامی‌که این افراد به‌صورت داوطلبانه با مجموعه تماس می‌گیرند تا در مسابقه شرکت کنند، ابتدا بی‌هوش و سپس به محلی برده می‌شوند. پس از حضور در محل تورنمنت، این افراد باید از خود بپرسند که آیا برای بازی آماده هستند یا می‌خواهند بازی را رها کنند. در همان روز نخست یک فرم رضایت به همه افراد داده می‌شود تا برای امضا یا عدم حضور خود تصمیم بگیرند.

قوانین بازی

داستان سریال «بازی مرکب» شامل بازی‌های محبوب کودکان در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کره است، مانند بازی ماهی مرکب که در این بازی، بازیکنان به دودسته تقسیم می‌شوند؛ مدافعان و مهاجمان. روال بازی به این صورت ادامه پیدا می‌کند که مدافعان می‌توانند با هر دوپای خود داخل زمین حرکت کنند و مهاجمان در خارج از خطوط، فقط اجازه دارند روی یک‌پا بپرند، اما اگر یک مهاجم موفق شود از کنار مدافع کناری اسکوئید رد شود، دیگر آزاد است که با هر دوپای خود حرکت کند.

سپس، زمانی که مهاجمان برای نبرد نهایی مهیا می‌شوند، در ورودی اسکوئید دورهم جمع شده و برای برنده شدن به سمت محدوده قُرق شده در رأس اسکوئید، هجوم می‌برند. قوانین بازی ازاینجا به بعد به‌این‌ترتیب است که اگر حین این نبرد، یک مدافع، مهاجم را به خارج از محدوده اسکوئید هل بدهند، مهاجم می‌میرد، اما اگر یک مهاجم در این نبرد موفق شود به رأس اسکوئید (همان ماهی مرکب) برسد، مدافعان مغلوب و پیروزی از آن تیم مهاجمان می‌شود.

قرارداد بازی

همه‌چیز در این سریال حول محور قرارداد یا فرم رضایت قسمت ابتدایی می‌چرخد و به نقش پول در قدرت چانه‌زنی و قرارداد سلب حقوق جسمانی اشاره دارد. این قرارداد یا فرم رضایت سه بند مهم و البته مبهم دارد:

بند اول: بازیکن مجاز به توقف بازی نیست.

بند دوم: بازیکنی که از بازی امتناع کند حذف می‌شود.

بند سوم: در صورت موافقت اکثریت بازیکنان، بازی خاتمه می‌یابد.

 

در اینجا شخصیت اصلی داستان مردد است اما به‌جای تصمیم‌گیری عقلانی و اصرار بر روشن شدن اصطلاحات قرارداد، به اطرافیان نگاه می‌کند که همگی سریعاً قرارداد را امضا می‌کنند. به همین دلیل او هم فوراً برای امضای فرم اقدام می‌کند. بازیکنان بعد از بازی نخست، تازه متوجه می‌شوند که منظور از واژه «حذف» در قرارداد چه بوده است! به همین دلیل تصمیم می‌گیرند با استناد به بند سوم قرارداد از بازی خارج شوند. اگرچه این اتفاق می‌افتد اما مجدداً به دلیل شرایط سخت مالی تصمیم به بازگشت به مسابقه و پذیرش ریسک حذف شدن می‌گیرند.

آیا عروسک سریال بازی ماهی مرکب واقعی است؟

جالب است بدانید عروسک وحشتناکی که در این سریال می‌بینیم واقعی است! این عروسک در موزه‌ای در کره جنوبی نگهداری می‌شود و آدرس دقیق آن موزه‌ای است در شهرستان جینچئون، در یک منطقه روستایی در فاصله ۳ ساعتی شمال سئول.

چند بازی در سریال استفاده‌شده؟

در قصه این سریال ۴۵۶ نفر با الهام گرفتن از ۶ بازی کودکان در کره جنوبی و دیگر کشورها وارد یک فضای خوش‌رنگ ولی مرموز می‌شوند و رقابتی را به بهای جان خود آغاز می‌کنند. قهرمان داستان، آخرین نفری است که در این بازی شرکت می‌کند و ما از زاویه دید او وارد این قصه می‌شویم.

کمتر رسانه‌ای در جهان پیدا می‌شود که در طول سه هفته اخیر به سریال «بازی مرکب» نپرداخته باشد.

رکوردهایی که بازی مرکب یک‌باره جابجا کرد!

کمتر رسانه‌ای در جهان پیدا می‌شود که در طول سه هفته اخیر به سریال «بازی مرکب» نپرداخته باشد. سریالی که بر اساس آمار نتفلیکس به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر این شبکه نمایش داده‌شده است؛ اما برخی آمار غیررسمی مدعی‌اند که این سریال کره‌ای تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون تماشاگر داشته است. در این میان مسئولان ارشد شبکه نتفلیکس نیز پیش‌بینی می‌کنند که در روز‌های آینده، سریال بازی مرکب به پربیننده‌ترین برنامه طول تاریخ این شبکه بدل شود. همچنین تریلر رسمی بازی مرکب در یوتیوب تاکنون حدود ۲۴ میلیون بازدیدکننده داشته است.
راز موفقیت «بازی مرکب» چیست؟

اگرچه داستان سریال «بازی مرکب» اندکی تکراری به نظر می‌رسد اما واقعیت آن است که خلاقیت جذاب فیلم‌نامه سریال باعث شده تا با یکی از متفاوت‌ترین سریال‌های چند سال اخیر مواجه شویم. این سریال هیجان‌انگیز، دوست‌داشتنی و خیره‌کننده تماشاگرش را در میان حجم عظیمی از خون و خشونت غوطه‌ور می‌کند و به دلیل داستانی که عملاً غیرقابل‌پیش‌بینی به نظر می‌رسد به یکی از بهترین عناوین سال تبدیل‌شده است.

این سریال داستان بازنده‌هاست.

محبوبیت تاریخی این سریال باعث شد که یکی از سرویس‌های ارائه اینترنت در کره جنوبی از نتفلیکس به دلیل ترافیک بیش‌ازحدی که تماشای این سریال ایجاد کرده بود، شکایت کند. همچنین ۳۰ نقدی که از این سریال منتشرشده، میانگین نمره ۹۳ را برای سریال «بازی مرکب» به همراه داشته که به‌خوبی ارزش بالای این سریال در جمع منتقدان را نشان می‌دهد. تماشاگران هم نمره ۸.۳ را برای این سریال در وب‌سایت آی ام دی بی ثبت کرده‌اند که به‌خوبی از محبوبیت این سریال جذاب حکایت می‌کند.

انتظار برای فصل دوم

ساخت سریال «بازی مرکب» بیشتر از ده سال طول کشیده است. هوانگ دونگ هیوک، خالق سریال بازی مرکب، برای ساخت این سریال سختی‌های بسیاری کشید و سال‌ها تلاش کرد تا درنهایت نتیجه سختی‌های طولانی‌اش را ببیند. او برای بیشتر از دوازده سال روی فیلم‌نامه این سریال کار کرد و پس از آن فیلم‌نامه را برای بسیاری از استودیوهای سینمایی و تلویزیونی ارسال کرد؛ اما بیشتر از ده شبکه تلویزیونی و استودیو پیشنهاد او را رد کردند. درنهایت این نتفلیکس بود که پذیرفت روی ایده جذاب اما نادیده ‌گرفته‌شده آقای هیوک سرمایه‌گذاری کند.

حالا بیشتر از ۹۰ میلیون نفر از کاربران سرویس استریم نتفلیکس این سریال را تماشا کرده‌اند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بیشتر از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان این سریال را تماشا کرده‌اند و این عدد روزبه‌روز در حال افزایش است. بااین‌حال آقای هوانگ دونگ هیوک ایده خاصی برای ساخت فصل دوم سریال ندارد. او اعتقاد دارد با توجه به زمان بسیار زیادی که نگارش فیلم‌نامه سریال «بازی مرکب» از او گرفته حالا زمان آن رسیده تا به سراغ پروژه‌های جدید برود؛ اما نتفلیکس از آقای هیوک خواسته که شرایط فصل دوم سریال را بررسی کند چراکه میلیون‌ها تماشاگر سریال «بازی مرکب» دوست دارند ادامه این سریال را تماشا کنند. بااین‌حال هنوز هیچ اطلاعاتی به‌صورت رسمی تائید نشده است. پس ممکن است که این سریال برای فصل دوم بازگردد و شاید هم خبری از فصل دوم آن نباشد.

هوانگ دونگ هیوک ساخت این مجموعه را تجربه‌ای دشوار توصیف می‌کند که حتی باعث شده شش دندان خود را در زمان فیلم‌برداری به دلیل استرس از دست بدهد.

هوانگ دونگ هیوک ساخت این مجموعه را تجربه‌ای دشوار توصیف می‌کند که حتی باعث شده شش دندان خود را در زمان فیلم‌برداری به دلیل استرس از دست بدهد اما این موجب نشده که به ساخت فصل دوم این سریال فکر نکند: «نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگرانی این سریال واقعاً کار بزرگی بود. وقتی به انجام دوباره این کارها برای فصل دوم فکر می‌کنم شخصاً نگران می‌شوم. در حال حاضر هیچ‌چیز درباره ساخت فصل دوم قطعی نیست اما مخاطبان زیادی مشتاق به ساخت آن هستند و در حال فکر کردن به آن هستم».

«بازی مرکب» داستان بازنده‌هاست

«هوانگ دونگ هیوک» کارگردان سریال «بازی مرکب» می‌گوید: «همه ما در مقطعی از زمان این بازی‌های ساده و کودکانه را انجام داده‌ایم و یکی از سرگرمی‌های محبوب ما در دوران بچگی بازی مرکب بود که در این بازی تیمی، گروه مهاجمان مسیر خود را در یک محوطه به شکل ماهی مرکب باز می‌کنند و از سوی دیگر مدافعان در تلاش برای توقف پیشروی آن‌ها هستند. این بازی ازلحاظ فیزیکی دشوار است و هر موقع آن را بازی می‌کردیم یک نفر مجروح می‌شد، لباس‌هایش پاره می‌شد و گریه می‌کرد؛ بازی مرکب همیشه آخرین بازی روز بود».

محبوبیت تاریخی این سریال باعث شد که یکی از سرویس‌های ارائه اینترنت در کره جنوبی از نتفلیکس به دلیل ترافیک بیش‌ازحدی که تماشای این سریال ایجاد کرده بود، شکایت کند.

کارگردان کره‌ای منبع الهام و نقطه آغاز ساخت سریال «بازی مرکب» را فکر کردن به این موضوع عنوان کرد که اگر بزرگسالان این بازی را انجام دهند چگونه خواهد بود؟ او می‌گوید این سریال را بازتاب جامعه رقابتی می‌داند که در آن زندگی می‌کنیم و می‌گوید این سریال داستان بازنده‌هاست، کسانی که با چالش‌های زندگی روزمره دست‌وپنجه نرم می‌کنند و جا می‌مانند، درحالی‌که برنده‌ها پیشرفت می‌کنند.

نام «سونگ گی-هون» و «چو سانگ-وو» دو بازیگر اصلی سریال «بازی مرکب» نیز از نام دوستان دوران کودکی «هوانگ دونگ هیوک» کارگردان فیلم گرفته‌شده و به‌نوعی یک داستان شخصی نیز در سریال روایت می‌شود: «این دو نفر بازنمای دو وجه من هستند. من نیز مثل گی-هون به‌تنهایی توسط مادرم و در شرایط سخت اقتصادی در منطقه مسکونی سسانگمون-دونگ بزرگ شدم و درعین‌حال مثل سانگ-وو به دانشگاه ملی سئول رفتم و همه همسایه‌ها تحسینم کردند و البته انتظارات زیادی از من داشتند.» 

«بازی مرکب»

نویسنده و کارگردان: هوانگ دونگ هیوک. بازیگران: لی جونگ-جه، پارک هه-سو، وی ها-جون، او یونگ-سو، وی ها-جون، جونگ هو-یون، هو سونگ-ته، انوپام تریپاتی، کیم جو-ریونگ. محصول: کره جنوبی. پلتفرم منتشرکننده: نتفلیکس. 2021