پولانسكي درگفت‌وگو با مجله پاريس مچ

25 آذر 1398
«رومن پولانسكي» «رومن پولانسكي»

سال‌هاست تلاش مي‌كنند از من يك هيولا بسازند

رومن پولانسكي، كارگردان فرانسوي- لهستاني چند ماه پس از اتهام‌هاي جديد جنسي به او در گفت‌وگو با هفته‌نامه محبوب فرانسوي كه محور موضوعاتش سبك زندگي است، فرصت را غنيمت شمرد و رسانه را متهم به «ساختن هيولايي از او» كرد.

پولانسكي در مصاحبه با مجله «پاريس مچ» كه روز چهارشنبه منتشر شد، هاروي واينستين، تهيه‌كننده آمریکایی را مقصر دردسرهايش دانست. او ادعا مي‌كند، واينستين كه زماني در هاليوود شخصيتي اسم‌ورسم‌دار و بانفوذ بود و حالا رسوايي‌هايش، او را به بدنامي معروف كرده است، سعي داشته پولانسكي را «آزارگر جنسي كودكان» بنامد تا از درخشش فيلم «پيانيست» در اسكار 2003 جلوگيري كند.

به دروغ‌هايشان عادت كرده‌ام، پوستم كلفت شده است اما اين دروغ‌ها فرزندانم و امانوئل را شوكه مي‌كند.

پولانسكي از سال 1978 و پس‌ازاینکه به آزار جنسي دختري 13 ساله به نام سامانتا گيمر اعتراف كرد از دادگاه عالي امريكا فراري است و از سوي ديگر تازه‌ترين اتهام جنسي را كه به او نسبت داده‌شده «بي‌اساس» خوانده است. او كتك زدن و تجاوز به عكاس فرانسوي ولنتين مونيه را در سال 1975 در خانه ييلاقي در سوئیس تكذيب كرده و گفته است: «مشخصاً چيزي از اين موضوع به خاطر نمي‌آورم چون واقعيت ندارد.» سپس مونيه را براي ماجرايي كه روايت كرده، دست انداخته است: «واضح است كه متهم كردن من به تجاوز، ديگر آن‌قدرها هم براي برانگيختن احساسات كافي نيست بايد فكر لايه‌اي ديگر براي ماجراهایتان باشيد همچنين من زن‌ها را كتك نمي‌زنم.»

خبر اتهام جنسي پولانسكي به مونيه كه در آن زمان مدل و بازيگري 18 ساله بود، ماه گذشته در روزنامه «پاريزين» فرانسه و هم‌زمان با اكران تازه‌ترین فيلم اين كارگردان «مأمور و جاسوس» منتشر شد؛ اما پولانسكي در تازه‌ترين گفت‌وگويش ادعاهاي مونيه را «گمراه‌كننده» خواند سپس موضوع واينستين را پيش كشيد. پولانسكي معتقد است پس‌ازاینکه در جوايز فيلم بفتاي 2003 جايزه بهترين فيلم و كارگرداني را دريافت كرد، اين تهيه‌كننده براي راه انداختن كمپين‌هاي شايعه‌سازي عليه او براي تخريب شانسش در اسكار دست به هر كاري زد. واينستين در آن زمان فيلم كمپاني خودش يعني «شيكاگو» به كارگرداني راب مارشال را تبليغ مي‌كرد كه 6 جايزه اسكار ازجمله بهترين فيلم را به خانه برد.

به دروغ‌هايشان عادت كرده‌ام، پوستم كلفت شده است اما اين دروغ‌ها فرزندانم و امانوئل را شوكه مي‌كند.

«پيانيست» كه برخي از تجربه‌هاي پولانسكي را در كودكي و طي هولوكاست به نمايش مي‌گذارد 3 اسكار به دست آورد كه ازجمله آن‌ها بهترين كارگرداني است. پولانسكي 86 ساله در تازه‌ترين مصاحبه‌اش گفته است: «واينستين بود كه پرونده من با سامانتا گيمر را از 26 سال قبل بيرون كشيد، قبل از آن هيچ‌كس علاقه‌اي به آن ماجرا نشان نداده بود.» پولانسكي در توافق طرفين دعوي پيش از محاكمه به آزار جنسي گيمر در سال 1977 اعتراف كرد تا از محاكمه‌هاي بيشتر و جريمه‌هاي جدي‌تر اجتناب كرده باشد؛ اما پس از 42 روز زنداني شدن و زماني كه قاضي حكم آزادي او را بررسي مي‌كرد به فرانسه گريخت.

وقتي خبرنگار «پاريس مچ» از او مي‌پرسد آيا احساس مي‌كند در اين ماجرا قرباني است، پولانسكي مي‌گويد: «سال‌هاست تلاش مي‌كنند از من يك هيولا بسازند.» اين فیلم‌ساز كهنه‌كار تابستان گذشته در جشنواره فيلم ونيز خودش را با قهرمان تازه‌ترين فيلمش مقايسه كرد و به همين دليل بسياري را خشمگين كرد؛ آلفرد دريفوس، مأمور يهودي است كه ارتش فرانسه در اواخر قرن نوزدهم به‌اشتباه او را مجازات مي‌كند. حالا پولانسكي مصر است كه به خاطر همسرش، امانوئل سنيه بازيگر فرانسوي و فرزندانش رك و راست حرف‌هايش را مي‌زند. او گفته است: «به دروغ‌هايشان عادت كرده‌ام، پوستم كلفت شده است اما اين دروغ‌ها فرزندانم و امانوئل را شوكه مي‌كند. شدیداً رنج مي‌برند. در شبكه‌هاي اجتماعي به آن‌ها توهين مي‌كنند و تهديد‌شان مي‌كنند. البته كه من مسئولم. سال 1977 اشتباه كردم و حالا نیم‌قرن بعد خانواده‌ام بايد بهايش را بپردازد.»

مثل نفريني مي‌ماند كه دست از سر آدم برنمي‌دارد و از دست من كاري برنمي‌آيد.

پولانسكي رسانه‌ها‌ را متهم به رفتاري «به‌شدت خشونت‌آميز» با او كرد و گفت: «روي هر اتهام جديد اشتباهي دست مي‌گذارند، مهم هم نيست چقدر بي‌اساس باشد چون فرصتي مي‌شود تا اين ماجرا را دوباره سر زبان‌ها بيندازند. مثل نفريني مي‌ماند كه دست از سر آدم برنمي‌دارد و از دست من كاري برنمي‌آيد.» او معتقد است، گيمر در اين سال‌ها بيشتر از رفتاري كه پولانسكي با او داشته از مطبوعات و رسانه‌ها رنج‌برده است. او به «پاريس مچ» گفته است: «او و خانواده‌اش به خاطر رفتار من رنج بردند و بدون وجود من همچنان اين ماجرا ادامه دارد.»

پولانسكي در هاليوود عنصري نامطلوب شناخته مي‌شود. او از ترس دستگيري نمي‌تواند وارد خاك امريكا شود. برخلاف اينكه از آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي امريكا اخراج شده است، صنعت فيلم فرانسه او را حمايت مي‌كند. معترضان فرانسوي چند باري سعي داشتند، نمايش‌هاي «مأمور و جاسوس» را از پرده پايين بكشند؛ اما اين اثر سينمايي كه در 3 هفته اول اكرانش یک‌میلیون و یک‌صد بيننده داشت يكي از موفق‌ترين فيلم‌هاي سال فرانسه شناخته‌شده است.

اعتماد، ترجمه: بهار سرلك