چاپ کردن این صفحه

‌بهترین‌های سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند

14 خرداد 1400

پرونده سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روز چهارشنبه 12 خرداد در حالی بسته شد که دوره‌ای متفاوت را تجربه کرد. به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا بخش نمایش فیلم‌ها به‌صورت فیزیکی و بخش کارگاه‌های آموزشی و بازار جشنواره به‌صورت مجازی برگزار شد.

مهم‌ترین رخداد این دوره از جشنواره پیوستن به فیاپف و قرار گرفتن در جمع ۱۵ جشنواره برتر رقابتی دنیا بود. خبری که در آیین افتتاحیه این جشنواره و نمایش نسخه بازسازی و ترمیم‌شده «آن‌سوی آتش» به کارگردانی کیانوش عیاری اعلام شد و با تبریک اهالی سینما همراه بود و فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) هم با انتشار پستی در حساب توئیتر خود، آن را تبریک گفت.

مهم‌ترین رخداد این دوره از جشنواره پیوستن به فیاپف و قرار گرفتن در جمع ۱۵ جشنواره برتر رقابتی دنیا بود.

آیین پایانی این رویداد هم با شمایلی متفاوت از سال‌های قبل به‌صورت آنلاین و به زبان انگلیسی و ترجمه هم‌زمان فارسی برگزار شد.

هیئت‌داوران جایزه بهترین فیلم اول «بوتاکس» از ایران را اثری نشان‌دهنده صدایی تازه در سینمای ایران عنوان کرد و کاوه مظاهری کارگردان این فیلم برای سینمای ایران، آزادی و خلاقیت بیشتر آرزو کرد.

داوران بخش جلوه‌گاه شرق در انتخاب «بیت اللحم ۲۰۰۱» به‌عنوان بهترین فیلم کوتاه عنوان کردند که این فیلم نشان داد ظلم چقدر می‌تواند هرج‌ومرج ایجاد کند.

امین نایفه نویسنده «200 متر» سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه‌اش را به مردم فلسطین تقدیم کرد و گفت: «امیدوارم روزی همه طعم آزادی را بچشیم.»

مهدی حسینی‌وند برنده بهترین فیلم بخش جلوه‌گاه شرق از ثبت هویت و دریافت شناسنامه برای بازیگران فیلمش «سیارک» گفت: «ابراهیم و خانواده‌اش در عالم واقعی هیچ‌یک شناسنامه نداشتند. امیدوارم روزی فرابرسد که تعداد این بچه‌ها که در سیستان و بلوچستان و کرمان و سایر مناطق زیاد است، بتوانند هویت خود را ثبت کنند و از مشکلات کوچک اما عدیده‌ رها شوند.»

حمید فرخ ‌نژاد برنده سیمرغ نقره‌ای بهترین بازیگر مرد برای بازی در «میجر» در یک پیام کوتاه ویدیویی گفت که این فیلم با عشق ساخته‌شده و برای دیده شدن آن در اکران اظهار امیدواری کرد.

«نور طبیعی» به کارگردانی دنژ ناگ که برنده سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش سینمای سعادت شد از سوی شهرام مکری، داور این بخش، دارای نگاهی تازه به مقوله زندگی خانوادگی معرفی شد و کارگردان این فیلم از عباس کیارستمی یاد کرد: «افتخار بزرگی برای من است که از ایران بافرهنگ سینمایی غنی و جذاب جایزه‌ای دریافت می‌کنم. اولین تجربیات سینمایی من به تماشای فیلم «خانه دوست کجاست؟» فیلم شاعرانه، ساده و پاک زنده‌یاد عباس کیارستمی برمی‌گردد.»


فهرست کامل برندگان این دوره از جشنواره عبارت است از:

جایزه نتپک: «میجر» به کارگردانی احسان عبدی‌پور

جایزه فیپرشی به فیلم «200 متر» به کارگردانی امین نایفه از اردن

جایزه بین‌الادیان: «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» به کارگردانی رامین‌ رسولی

جایزه محمدامین: «هراس» به کارگردانی ایوایلو هریستف

جایزه بهترین فیلم اول: «بوتاکس» به کارگردانی کاوه‌ مظاهری

جوایز بخش جلوه‌گاه شرق: بهترین فیلم کوتاه: «بیت‌اللحم‌ ۲۰۰۱»

 تقدیر ویژه: دا این یو برای بازی در «من خودم را به آتش نمی‌زنم»

 بهترین دستاورد هنری: فیلم‌برداری درخشان «آنیما»

 بهترین فیلم‌نامه: امین نایف نویسنده «۲۰۰ متر»

بهترین کارگردانی: علیرضا صمدی کارگردان «صحنه‌زنی»

جوایز بخش سینمای سعادت: بهترین فیلم: «نور طبیعی» به کارگردانی دنژ ناگ

بهترین بازیگر مرد: حمید فرخ نژاد در «میجر»

بهترین بازیگر زن: لائورا برن در «هلن»

بهترین فیلم‌نامه: فریت کاراهان و گلستان آچت برای «حافظ برادر»

بهترین کارگردانی: دنی کوته برای «بهداشت اجتماعی»

لوح تقدیر بهترین فیلم کوتاه: «وضعیت اورژانسی» ساخته مریم اسمی‌خانی

 بهترین فیلم کوتاه: «دیوار سفید» به کارگردانی مشترک آندرا بروشا و مارکو اسکوتوزی‌‌‌

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار شد.