نمایشگاهی از آثار ماری کاسّات در فرانسه

ماری کاسّات ماری کاسّات

یک امپرسیونیست آمریکائی در پاریس

موزه «ژاکمار آندره» در پاریس این روزها با برگزاری یک نمایشگاه، به تنها چهره برجسته زن امپرسیونیست آمریکا ادای احترام کرده است. نقاشی که از طریق آثارش، نه‌فقط میان دو فرهنگ آمریکائی و فرانسوی در هنر پلی زد بلکه توانست با نگاهی مدرن، پدیده‌ها و مضامین سنتی را به نمایش بگذارد.

این نمایشگاه که «یک امپرسیونیست آمریکائی در پاریس» نام دارد برخی از مهم‌ترین آثار «ماری کاسّات» نقاش امپرسیونیست را برای بازدیدکنندگان برای نخستین بار نمایش داده است. این نمایشگاه فرصتی است برای بازدیدکنندگان تا از طریق 50 اثر این هنرمند، دنیای نقاشی‌های او را به‌ویژه در دوره‌ای خاص از فعالیت هنری او بشناسند.

«ماری کاسّات» که در سال 1844 در یک خانواده ثروتمند و بانکداری آمریکایی از تبار فرانسوی متولد شد و رشد یافت، در کودکی چند سالی در فرانسه زندگی کرد و بعد به آمریکا بازگشت تا در آکادمی هنر فیلادلفیا تحصیلات خود را ادامه دهد. پس‌ازآن برای زندگی به پاریس بازگشت و ساکن این شهر شد، هرچند سفرهای بسیاری بین دو قاره اروپا و آمریکا داشت. این دو وجه بودن فرهنگی در هنر او سبکی ویژه و منحصربه‌فرد را به وجود آورد، آن‌چنان‌که او را در آثارش از مسیر خلق هنری تقریباً مردانه آن زمان در فرانسه به ترکیب دودنیای فرانسوی و آمریکائی رساند. نگاه ویژه او در نقاشی به‌ویژه در طراحی چهره نیز سبب توجه بیشتر به آثار این هنرمند شد. «ماری کاسّت» که متأثر از جنبش امپرسیونیست بود، شروع به نقاشی زندگی روزمره زنان کرد و این کار را با به تصویر کشیدن اعضای خانواده‌اش آغاز کرد. نگاه متفاوت و همچنین مدرن او در آن زمان به سوژه‌ای تقریباً سنتی یعنی «مادر و فرزند» در نقاشی‌هایش، به آثار او ارزشی بین‌المللی داد.

همچنین او از طریق به تصویر کشیدن این مضمون، تماشاگران آثارش را با وجوه مختلف و مشابه امپرسیونیسم و پساامپرسیونیسم فرانسوی نیز آشنا می‌کند و درعین‌حال هویت و فرهنگ آمریکائی نقاش این آثار را هم در این آثار نمایان می‌کند.

نمایشگاه «یک امپرسیونیست در پاریس» با گردآوری بخشی از ارزشمندترین تابلوهای نقاشی «ماری کاسّت» از موزه‌های آمریکا همچون «گالری ناسیونال هنر» در واشنگتن، موزه متروپولیتن نیویورک و موزه هنر در بوستون و فیلادلفیا و شیکاگو از کمک و همراهی موزه اورسی فرانسه، کتابخانه ملی این کشور و همچنین چندین موزه دیگر در اروپا بهره برده است. همچنین تعدادی از این آثار که از مجموعه‌های شخصی جمع‌آوری‌شده تقریباً پیش‌ازاین درجایی به نمایش درنیامده و برای نخستین بار به معرض تماشای عمومی گذاشته می‌شود.

آخرین ویرایش در %ب ظ، %03 %589 %1397 ساعت %17:%شهریور