درباره امیر جدیدی و درخشش در فیلم «قهرمان»

28 تیر 1400
امیر جدیدی امیر جدیدی

یک کشف استثنایی

ناصر سهرابی، عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

چند روزی است که از افتخارآفرینی اصغر فرهادی با فیلم جدیدش «قهرمان» در فستیوال معتبر کن گذشته، سیل تبریک‌ها نیز فروکش کرده و شاید کمی راحت و بدون اغراق بتوانیم به این دستاورد مهم بپردازیم.

امیر جدیدی تا یک‌قدمی دریافت یکی از مهم‌ترین جایزه‌های سینمایی پیش رفت ولی در پایان با دست‌خالی مراسم را ترک کرد.

در کنار نام فرهادی امسال امیر جدیدی بازیگر خوش آتیه سینمای ایران تا یک‌قدمی دریافت یکی از مهم‌ترین جایزه‌های سینمایی پیش رفت ولی در پایان با دست‌خالی مراسم را ترک کرد. تا همین جای کار هم امیر جدیدی حضور قدرتمند و پرسروصدایی را در این فستیوال قدیمی و معتبر تجربه کرده و عکس و مصاحبه‌هایش در سراسر جهان موردتوجه قرار گرفت که جای غرور و خوشحالی دارد.

امیر جدیدی شمایل یک قهرمان ایرانی را دارد.

این روزها سینمای ایران نیازی مبرم به یک قهرمان ملی دارد. قهرمانی از جنس مردم که با حال و هوای جامعه امروز همخوانی داشته باشد. سینما همواره با حضور قهرمان و همذات‌پنداری مخاطب با او شکل می‌گیرد و به مسیرش ادامه می‌دهد. اگر در سال‌های نه‌چندان دور «قیصر» با کشیدن پاشنه کفش یک‌تنه با برادران آب منگل درگیر می‌شد و قانون خودش را برای عدالت اجرا می‌کرد و یا ناخدا خورشید برای گرفتن حقش تا آخرین لحظات عمرش می‌جنگید و زینال بندری با بازی فراموش‌نشدنی جمشید هاشم‌پور یک‌تنه به جنگ مافیای مواد مخدر می‌رفت و در پایان با مرگش رستگاری را تجربه می‌کرد در حال حاضر نیز سینمای ایران به چنین شخصیت‌هایی نیاز دارد تا بازهم مردم در سالن‌های تاریک سینما با او همراه شوند و سوار بر بال خیال و رؤیاهایشان ساعات دلپذیری را تجربه کنند.

بعد از شکل‌گیری پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه قهرمان در سینما رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت و سینماگران با تمام ممیزی‌هایی که در مسیر راهشان قرار گرفت سعی کردند قهرمان‌های متفاوت‌تری را به مخاطبان معرفی کنند که در این راه در بعضی موارد موفق و سربلند نشان دادند.

در میان بازیگران حاضر در سینمای ایران امیر جدیدی شمایل یک قهرمان ایرانی را دارد. فیزیک بدنی آماده، نگاه عمیق، صورت استخوانی و بیان خاصش عناصر مهمی بشمار می‌روند که او را در ارائه نقش‌هایش کمک می‌کند.

اولین تصویری که از امیر جدیدی به یاد دارم سرباز وظیفه ترک‌زبانی بود که میان عشق و تعهد گیرکرده و سعی می‌کند با منطق خودش راه‌حل مناسبی پیدا کند. فیلم «پایان خدمت» ساخته حمید زرگرنژاد محک جدی بود برای این بازیگر جوان تازه‌نفس تا خودی نشان دهد. جدیدی درصحنه‌های دونفره با سعید راد حرفه‌ای چیزی کم نداشت و با آن لهجه ترکی به دل می‌نشست.

امیر جدیدی اول راه است و بدون تردید حرف‌های بسیاری در هنر بازیگری برای گفتن دارد.

جدیدی برای این فیلم خوش‌ساخت در آن سال برنده دیپلم افتخار بازیگری شد و خود را به‌عنوان چهره‌ای با آتیه به همگان معرفی کرد. امیر جدیدی را باید کشف استثنایی هومن سیدی بدانیم. دنیای تنیس و آشنایی با هومن سیدی او را به فیلم آوانگارد «آفریقا» ‌کشاند که در زمان خودش حرف‌های نو و متفاوتی برای گفتن داشت.

جدیدی در کنار چهره‌هایی چون شهاب حسینی، جواد عزتی و آزاده صمدی موقعیت طلایی پیدا کرد تا بدرخشد و خودی نشان دهد. دومین فیلمش «سیزده» همکاری دوباره‌ای با هومن سیدی بود و نامش را در کنار بزرگانی چون امیر جعفری، نوید محمدزاده و ریما رامین فر قرار داد.

منتقدان و نویسندگان بزرگ بازی نرم و حساب‌شده‌ جدیدی را در فیلم «قهرمان» ستودند.

شاید نقش «پیروز کیان پور» در فیلم جذاب و خوش‌ساخت «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داوودی را باید پله پرش او در سینما بدانیم. «رخ دیوانه» اثر جوان‌پسندی بود که در جشنواره فجر خوش درخشید و در گیشه نیز جزو فیلم‌های پرفروش سال 1396 قرار گرفت.

حضورش در فیلم «خنده‌های آتوسا» آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفت و دیده نشد ولی شخصیت «آریا» در فیلم «من» ساخته سهیل بیرقی نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. جدیدی در نقش شخصیتی مشکوک، خاص و همه‌کاره در رویارویی با لیلا حاتمی سربلند بیرون آمد و بازی ظریف و منتقد پسندی ارائه داد. جدیدی برای این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین نقش مکمل شد ولی در آن سال جایزه را به ارمغان نبرد.

جدیدی در کنار چهره‌هایی چون شهاب حسینی، جواد عزتی و آزاده صمدی موقعیت طلایی پیدا کرد تا بدرخشد و خودی نشان دهد.

در فیلم «اژدها وارد می‌شود» مانی حقیقی گام مهم و جدی در مسیر بازیگری برداشت. بالاخره بعد از چندین نامزدی در جشنواره فجر برای فیلم‌های «تنگه ابوغریب» و «عرق سرد» موفق شد این جایزه ارزشمند را به خانه ببرد و نام خودش را در تاریخ جشنواره به ثبت برساند.

جدیدی بعد از ایفای نقش در فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی در حال حاضر مهم‌ترین بازیگر ایرانی است که عکس‌هایش در سراسر جهان دست‌به‌دست می‌شود و در توییتر و اینستاگرام جایگاه مهم و درخور توجهی را به خودش اختصاص داده است. منتقدان و نویسندگان بزرگی در ایام برگزاری فستیوال کن بازی نرم و حساب‌شده‌اش را ستودند و با مطالب و یادداشت‌هایشان او را گزینه اصلی تصاحب جایزه معرفی کردند.

امیر جدیدی را باید کشف استثنایی هومن سیدی بدانیم.

امیر جدیدی در جایگاه درستی قرارگرفته و بعد از درخشش خیره‌کننده‌اش در کن مسیر سخت و دشواری را پیش رو دارد. جدیدی در انتخاب‌هایش از این به بعد خیلی دقیق‌تر و منحصربه‌فردتر باید عمل کند و به‌دوراز جنجال و هیاهو همان‌طور که تا به حال نشان داده پله‌های موفقیت و پیروزی را طی کند.

امیر جدیدی اول راه است و بدون تردید حرف‌های بسیاری در هنر بازیگری برای گفتن دارد. او آمده که بماند و برای سینمای ایران افتخار و جریان سازی کند. جدیدی پتانسیل درخشش در سطح بازیگری بین‌المللی دنیا را دارد و این مهم برای او دور نیست.