درباره «يك روز باراني در نيويورك» فیلم جدید وودي آلن

28 دی 1398
«يك روز باراني در نيويورك» «يك روز باراني در نيويورك»

همان قصه‌ هميشگي

رويا عجمي

 احتمالاً بايد از طرفدارهاي سينماي وودي آلن باشيد كه فيلم «يك روز باراني در نيويورك» را دوست داشته باشيد.

وودي آلن ابتدا به‌عنوان يك كمدين و سپس به‌عنوان نويسنده‌ا‌ي خبره و كارگرداني خلاق شناخته مي‌شود. او از آن جمله فیلم‌سازانی است كه تماشاي آثارش مثل لذت بردن از زيبايي‌هاي سينما در كنار پيچيدگي زندگي و انسان‌ها است، دنياي فيلم‌هاي وودي آلن از روابط و اتفاق‌هاي ساده‌‌اي كه هرروز ممكن است در زندگي اتفاق بيفتد، شروع مي‌شود و بعد بايد منتظر هر چيزي باشيم، وودي آلن تا به اكنون ازجمله كارگردان‌هاي پركار هاليوودي بوده است كه هرسال سينما، مخاطبان و منتقدان منتظر حداقل يك فيلم از او هستند.

«يك روز باراني در نيويورك» قصه‌ هميشگي فيلم‌هاي آلن را دارد.

فيلم «يك روز باراني در نيويورك» را وودي آلن در سال ۲۰۱۷، براي استوديوي آمازون ساخت؛ قرار بود فيلم در سال ۲۰۱۸ به‌صورت اينترنتي منتشر شود اما در پي اتهامات آزار جنسي كه طي جنبش «من هم» به او وارد شد، آمازون اين فيلم را بايگاني كرد. وودي آلن براي اين اتفاق از آمازون شكايت كرد و سرانجام پس از يك سال كشمكش قضايي، فيلم در چند كشور اروپايي روي پرده رفت.

فيلم با نريشن راوي اول‌شخص «تيموتي شالامه» شروع مي‌شود و با شهرگردي‌هاي هميشگي شخصيت‌هاي فيلم‌هاي وودي آلن كه يادآور فيلم‌هاي قبلي او است، ادامه پيدا مي‌كند و به‌شدت به فيلم «نیمه‌شب در پاريس» شباهت دارد. اين فيلم تا انتها پر از نشانه‌هاي مخصوص سينماي وودي آلن است تا حدي كه اگر مخاطب آشنا با سينماي او از نيمه‌هاي فيلم وارد سينما شود، به‌راحتی مي‌تواند حدس بزند كه اين فيلم اوست. همين موتيف‌هاست كه اين فيلم را از فيلم‌هاي ديگر متمايز مي‌كند اما تمايز نه به اين معنا كه هنوز هم توانسته امتياز بالايي را براي خود به دست بياورد.

داستان «يك روز باراني در نیویورک» به‌خودی‌خود هيچ ايرادي ندارد و تمام اتفاق‌ها درست و بجا مي‌افتد. داستان‌هاي گره‌خورده‌ تمام شخصيت‌هاي داستان كه هرکدام را مي‌شود جداگانه دنبال كرد، پشت سرهم اتفاق مي‌افتند و سريع پايان مي‌پذيرند؛ انگار همگي باهم در دنياي سينماي هاليوود نشسته‌ايم و هرلحظه منتظريم كسي داخل شود و درگير اشلي (با بازي ال فانينگ) داستان شود، آدم‌هايي كه دنبال هيچ‌چيز نيستند در چشم برهم زدني داستان‌هایشان عنوان مي‌شود.

«يك روز باراني در نيويورك» قصه‌ هميشگي فيلم‌هاي آلن را دارد، داستان رابطه‌هاي زودگذر دقیقاً مثل باران‌هاي بهاري با هوايي دلپذير و خاطره‌اي كه یک‌عمر مي‌ماند مثل جايي در فيلم كه اشلي اشاره مي‌كند اين خاطره‌اي مي‌شود كه براي نوه‌ام تعريف خواهم كرد و البته داستانِ پرسه‌زني‌هاي شخصيتِ اصلي كه مثل بسياري از فيلم‌هايش انگار خود وودي آلن است در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و تلاش براي شناخت زندگي خود و اطرافيانش كه با نريشن‌هاي سطحي و لو رفته‌اي اين اتفاق مي‌افتد.

فيلم «يك روز باراني در نيويورك» اثر كمدي رمانتيكي است كه يك روز آفتابي و در دانشگاه ياردلي شروع مي‌شود. با رنگ‌هاي دلپذير، گرم و صداي دل‌نشین تيموتي شالامه و زيبايي‌هاي بصري بسيار زياد ادامه پيدا مي‌كند و با نماي روزي باراني در سنترال پارك نيويورك به پايان مي‌رسد.

اعتماد