مواجه ترامپ با ستارگان هالیوود

25 آبان 1399

ترامپ تو اصلاً خنده‌دار نیستی؛ اما بااین‌وجود کل دنیا به تو می‌خندد!

ایزابل لوئیس - الی هریسون

در چهار سالی که از ریاست جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد، او چندین بار با شخصیت‌های برجسته درگیری لفظی داشته است. 

ازآنجاکه ریاست جمهوری ترامپ به موضوعی داغ برای اظهارات افراد، از مصاحبه‌های متنی گرفته تا سخنرانی در مراسم اهدای جوایز، تبدیل‌شده است، عجیب نیست که اشخاص مشهوری نظیر رابرت دنیرو، مریل استریپ و برد پیت، از فرصت خود برای انتقاد از این سیاستمدار استفاده کنند.

اما به‌عنوان یک کاربر پرکار توییتر، ترامپ به‌ندرت فرصت حمله متقابل را ازدست‌داده است و باعث شده که این تصور در بین افراد ایجاد شود که او سیاستمداری «ضد اشراف لیبرال هالیوود» و رئیس‌جمهوری مردم است.

ترامپ علیه مریل استریپ

این اتفاق در مدت‌زمان میان انتخاب ترامپ و مراسم تحلیف او در جوایز گلدن گلاب ۲۰۱۷ رخ داد که در آن، چند بازیگر رئیس‌جمهوری را هدف انتقادهای خود قرار دادند. یکی از این بازیگران مریل استریپ بود که انتقادی طولانی از رئیس‌جمهوری ابراز داشت. در پاسخ، ترامپ این بازیگر درخشان را «عاشق هیلاری» توصیف کرد و در آغاز اظهار داشت برایش «نامنتظره نیست» که «افراد لیبرال صنعت فیلم» به شخصیت او حمله کنند. او بعدتر نیز با انتشار زنجیره‌ای از تویيت‌ها از این بازیگر انتقاد و ادعا کرد این بازیگر که تاکنون نامزد دریافت ۲۱ جایزه اسکار شده است، «یکی از بازیگرانی است که در هالیوود بیش از واقعیت به او بهاداده می‌شود.»

ترامپ علیه «انگل»

پیش‌تر در سال جاری میلادی، فیلم «انگل» با بردن جایزه بهترین فیلم اسکار برای اولین بار به‌عنوان یک فیلم غیر انگلیسی‌زبان، تاریخ‌ساز شد؛ اما فردی که نتوانست از این ماجرا خوشحال شود، دونالد ترامپ بود. او دریکی از گردهمایی‌های انتخاباتی خود گفت: «برنده اسکار فیلمی از کره جنوبی است. معنای این کار چیست؟ ما به‌اندازه کافی با کره جنوبی درزمینهٔ تجارت مشکل داریم.» او همچنین خواستار برگرداندن فیلم «بربادرفته» به سرویس‌های پخش فیلم شد، چراکه به دلیل اتهامات مرتبط با محتوای نژادپرستانه این فیلم را از پخش برداشته بودند. نئون، شرکت توزیع‌کننده فیلم «انگل» نیز به این انتقاد ترامپ پاسخ داد و اظهار داشت که دلیل ناراحتی او از این ناشی می‌شود که احتمالاً نمی‌تواند زیرنویس بخواند. شرکت نئون با به اشتراک‌گذاری تکه ویديویی از این اظهارات ترامپ، توییت کرد: «قابل‌درک است، چون او نمی‌تواند بخواند.» 

ترامپ علیه اسپایک لی

طی سال‌های گذشته، اسپایک لی، کارگردان سیاه‌پوست و گاه جنجالی آمریکایی، همواره از منتقدان صریح ترامپ بوده است، ولی این گفته‌های او در مراسم جوایز اسکار ۲۰۱۹ که اظهار داشت بینندگان باید «دست به انتخابی اخلاقی برای عشق علیه نفرت بزنند» بود که واکنش رئیس‌جمهوری را برانگیخت. او این کارگردان را در توییتر متهم به «حمله نژادپرستانه علیه رئیس‌جمهوری» کرد، ولی این کار باعث توقف انتقاد آقای لی از رئیس‌جمهوری نشد، کما این‌که او اخیراً ادعا کرده است که ترامپ «تمایلات کوکلس کلانی» دارد.

ترامپ علیه دبرا مسینگ

دبرا مسینگ و اریک مک‌کورمک، همبازی او در فیلم «ویل و گریس»، بعدازآن که از هالیوود خواستند تا افرادی را که در مراسم تأمین منابع مالی ستاد انتخاباتی ترامپ شرکت می‌کنند، بایکوت کند، توجه رئیس‌جمهوری را به خود جلب کردند. ترامپ توییت کرد: «بازیگر بد، دبرا داغون مسینگ به دردسر افتاده است. او می‌خواهد فهرست سیاهی از طرفداران ترامپ ایجاد کند.» او همچنین ادعا کرد که خانم مسینگ یک‌بار «شدیداً از او تشکر کرده» که حاضرشده میزبانی برنامه تلویزیونی «کارآموز» (Apprentice) را بپذیرد و شبکه ان‌بی‌سی را نجات دهد. او نوشت «زمان چگونه تغییر می‌کند.»

ترامپ علیه ساشا بارون کوهن

آقای بارون کوهن پیش‌تر در برنامه تلویزیونی «امریکای چه کسی؟»، نگاهی طنزآمیز به امریکای دوران ترامپ داشته است، اما فیلم جدید او «بورات» بود که باعث واکنش رئیس‌جمهوری به دلیل حضور غیرعادی رودی جولیانی، وکیل شخصی او در آن فیلم شد. او که ادعا کرد بارون کوهن سابقاً سعی کرده است، او را سرکار بگذارد، اظهار داشت: «او یک آدم مسخره است و به نظر من اصلاً خنده‌دار نیست. در نظر من او آدمی منحرف بود.» ساشا بارون کوهن هم پاسخ داد: «دونالد از تبلیغ رایگان برای بورات ممنونم. باید اعتراف کنم که به نظر من هم تو اصلاً خنده‌دار نیستی؛ اما بااین‌وجود کل دنیا به تو می‌خندد.» او افزود: «من همیشه به دنبال کسانی برای ایفای نقش افراد کله‌خر نژادپرست می‌گردم و تو هم بعد از ۲۰ ژانویه به کاری جدید نیاز خواهی داشت، بیا دراین‌باره گپی بزنیم.»

ترامپ علیه اسکار «کم طرفدار»

آن‌قدر گرفتاری داریم در این دوران سخت که به درگیری با شخص مشهور دیگری نیاز نباشد، ولی درگیری با کل یک مراسم اهدای جوایز، حکایت از جسارت قابل‌توجهی دارد. طی مراسم جوایز اسکار ۲۰۱۸ که در آن فیلم‌های «شکل آب» و «دانکرک» کل جوایز را درو کردند، ترامپ از انتقادات متعدد جیمی کیمل، مجری مراسم، از خود آزرده‌خاطر شد و در واکنش، در توییتر آن مراسم را «کم طرفدار‌ترین مراسم اسکار کل طول تاریخ» عنوان کرد. او افزود: «مشکل اینجاست که ما دیگر ستاره‌ای نداریم به‌جز رئیس‌جمهوری‌تان (البته که شوخی می‌کنم!)»

ترامپ علیه رابرت دنیرو

در مراسم اهدای جوایز تونی در سال ۲۰۱۸، رابرت دنیرو از فرصت خود برای سخنرانی استفاده کرد تا از رئیس‌جمهوری انتقاد کند. او گفت: «فقط یک‌چیز می‌گویم، گور بابای ترامپ …)». او بعد هنگام تشویق ایستاده حضار، هر دو مشت خود را بالا برد. ترامپ از این ماجرا خوشحال نبود. در بروز خشم خود در توییتر، ترامپ این بازیگر را «فردی با آی‌کیوی خیلی پایین» توصیف کرد و گفت که «او در فیلم‌ها جلو بوکسورهای واقعی خیلی مشت به سرش خورده است.» او افزود: «او را دیشب تماشا کردم و واقعاً به عقیده من آن‌قدر مشت خورده که عقلش را ازدست‌داده است. به نظرم او نمی‌فهمد که اقتصاد ما در بهترین حالت طول تاریخ کشور قرار دارد و آمار اشتغال در بالاترین حد خوداست و بسیاری از شرکت‌ها در حال بازگشت به کشور هستند. بیدار شو مشت خورده!»

ترامپ علیه برَد پیت

برد پیت هنگام سخنرانی خود در مراسم اسکار ۲۰۲۰ برای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود»، به نکته‌ای درباره محاکمه استیضاح ترامپ اشاره کرد. آقای پیت با اشاره به این‌که سناتورهای جمهوری‌خواه از شنیدن اظهارات احتمالاً انفجاری جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی، خودداری می‌کنند، گفت: «به من گفته‌اند این بالا فقط ۴۵ ثانیه وقت دارم ... که ۴۵ ثانیه بیشتر از وقتی است که مجلس سنا این هفته به جان بولتون داد.» ترامپ در واکنش به آن اظهارات، دریکی از گردهمایی‌های انتخاباتی خود گفت: «برد پیت، من هیچ‌وقت طرفدار جدی کارهای او نبودم. او هم بلند شده و می‌خواهد با اظهاراتی مثلاً خردمندانه و کودکانه خود را مطرح کند. بچه پررو، او فقط بچه پررو است.»

ایندیپندنت