چاپ کردن این صفحه

«نامش را پس بگیر»، یا کتاب‌هایی که نمی‌دانستید به قلم زنان نوشته‌شده‌اند!

«نامش را پس بگیر»، یا کتاب‌هایی که نمی‌دانستید به قلم زنان نوشته‌شده‌اند!

در تاریخ ادبیات جهان شکاف بزرگی میان زن و مرد وجود دارد.

بسیاری از زنان نویسنده با استفاده از نام مستعار مردانه، هویت زنانه خود را پنهان کرده‌اند تا نوشته‌هایشان جدی گرفته شود، شارلوت، امیلی و آن برونته بسیاری از آثارشان را با نام‌های «کارر»، «اِلیس» و «اکتون بل» منتشر کردند و مری آن اوانز در خلق اثر «میدل مارچ» خود را پشت نام مردانه جورج الیوت پنهان کرد.

مسئولان جایزه ادبیات داستانی زنان (توضیح: معتبرترین جایزه سالیانه کتاب در بریتانیا برای رمان‌های زنان که از سال ۱۹۹۶ بنیان گذاشته شد) در بزرگداشت ۲۵ سالگی این جایزه به‌منظور قدردانی از زنان نویسنده‌ای که در رویارویی با تعصب و تبعیض جنسیتی در طول تاریخ ناگزیر از انتشار آثارشان تحت نام‌های مستعار مردانه بوده‌اند، کارزار جدیدی موسوم به «نامش را باز پس بگیر» به راه انداخته‌اند.

در این ابتکار جدید تعداد ۲۵ کتاب که اغلبشان متعلق به قرن نوزدهم است منتشر می‌شود که روی جلد آن با نام اصلی نویسنده و اعتبار و تصاویری که شایسته‌اش هستند پوشیده شده است. کتاب‌های این مجموعه شامل «عاشق نامرئی» اثر ویولت پَجِت (نام مستعار: ورنون لی) و «تاریخ سِر ریچارد کالمادی» اثر مری کینگزلی (با نام مستعار لوکاس مالِت) است.

تمام کتاب‌های این مجموعه (که بسیاری از آن‌ها از چاپ خارج شده است) علاوه بر نام مؤلف، جلدی زیبا و مدرن دارند که توسط زنان نقاش از سراسر جهان ازجمله برزیل، روسیه، اردن و آلمان طراحی‌شده‌اند. 

در یادبود بیستمین سال جایزه ادبیات داستانی زنان با ارائه مجموعه ریکلِیم هِر نِیم، تعداد ۲۵ کتاب که پیش‌تر با نام‌های مستعار مردانه توسط زنان نگاشته شده بود سرانجام تحت نام خود آن‌ها منتشرشده است.

کیت ماس، بنیان‌گذار و مدیر جایزه ادبیات داستانی زنان به شبکه بی‌بی‌سی گفت امیدوار است این ابتکار روند «قدرت بخشیدن به زنان» را ادامه دهد و «تعاملی را آغاز کند که متضمن آن شناختی باشد که شایسته‌اش هستند.» او افزود: «ما مجموعه‌ای از رمان‌هایی را که در این فهرست است دست‌چین کرده‌ایم که به شما گزینه خرید یا دانلود کردن آن را می‌دهد. انتخابتان هرچه باشد، در قدردانی از این زنان نویسنده گذشته و حال به ما بپیوندید.»

می‌توانید به انتخاب مستقل ما اعتماد کنید. ممکن است از برخی از کتاب‌فروشی‌ها کمیسیون دریافت کنیم اما هرگز اجازه نمی‌دهیم این جنبه از کارمان بر انتخابمان اثر بگذارد. این عایدی به ما کمک می‌کند بتوانیم بر کار گزارشگری‌مان در ایندیپندنت سرمایه‌گذاری کنیم.

«میدل مارچ» اثر مری آن اوانز (با نام مستعار جورج الیوت)، انتشارات کتابخانه بریتانیایی پنگوئن

داستان در سال‌های ۱۸۲۹/ ۱۸۳۲ در شهری در میدلند انگلستان (بخشی از بریتانیا) اتفاق می‌افتد. این رمان با مهارت هرچه تمام‌تر یک زندگی مدرن را از طریق نشان دادن جنبه‌های اجتماعی، سیاسی، روابط انسانی، آریستوکراسی، مذهب و علوم زمان تصویر می‌کند. در لابه‌لای صفحات آن پرتره‌هایی از شخصیت‌های فوق‌العاده ادبیات انگلیسی را می‌توان دید – از دوروتیا بروک، قهرمان زن داستان گرفته که ایدئالیست و زودباور است تا ادوارد کاسوبورن یک محقق خشک و بی‌احساس. خط داستان با هر ورق آن – که نه‌صد صفحه است – جلو می‌رود و با ورود و خروج پر اشتیاق به زندگی قهرمانان و درک شخصیتشان، خواننده را شگفت‌زده می‌کند. این اثر مری آن اوانز حقیقتاً خواندنی است.  

«عاشق روح» اثر ویولت پَجِت (نام مستعار ورنون لی)، انتشارات کریچِر پابلیشینگ

طرفداران داستان‌های ترسناک سبک گوتیک از این داستان ارواح که به یک عشق غیرمنتظره می‌انجامد سخت لذت خواهند برد. خط اصلی داستان در چارچوب توافق یک هنرمند نقاش برای کشیدن پرتره ویلیام اوُک و همسرش آلیس اتفاق می‌افتد. او در ابتدا فکر می‌کند این دو زوجی کسالت‌آور و ساده‌اند، اما به‌زودی غرق در زیبایی این زن و شوهر و خانه‌شان می‌شود؛ اما چیزی در پس پرده پنهان است. آلیس شیفتگی عجیبی به یکی از اجداد قرن هفدهمش نشان می‌دهد. پایان غیرمنتظره این رمان کوتاه بسیار جالب و چندگونه و به همان نسبت زیبا و وهم‌آور است.

«ایندیانا» اثر آمانتین اورور دوپن (نام مستعار ژرژ ساند)، انتشارات آکسفورد یونیورسیتی پرس

داستان این کتاب در سه‌نقطه مختلف روی می‌دهد: نواحی روستایی فرانسه، پاریس و یک جزیره دریای کارائیب. این رمان عاشقانه داستان زنی جوان به نام ایندیانا است که در سن ۱۶ سالگی با مردی بسیار مسن‌تر از خودش ازدواج می‌کند. داستان با عاشق شدن ایندیانا به همسایه جذابش جنبه دیگری به خود می‌گیرد اما او به‌زودی درمی‌یابد که نوع عشق او با عشق مورد خواست همسایه‌اش بسیار متفاوت است. دوپن تجربیات دردناک ایندیانا را با نثری قوی دنبال می‌کند. 

«نُت برتر» اثر مری چاوِلیتا دان (نام مستعار جورج اِگِرتون) انتشارات فورگاتِن بوکس

«نت برتر» نخستین مجموعه داستان‌های کوتاه دان است که روابط میان زن و مرد در طبقات مختلف اجتماعی و امیال جنسی آن‌ها را تحلیل می‌کند که در زمان خودش جنجال‌برانگیز بوده است. مصائب زنان مختلف در لابه‌لای صفحات این کتاب به همان میزان دردآور است که دلگرم‌کننده. کتابی الهام‌بخش و حتمی برای خواندن.

«تاریخچه سِر ریچارد کالمادی» اثر مری کینگزلی (نام مستعار لوکاس مالِت)، انتشارات اَدِمِنت میدیا کورپوریش

«تاریخچه سر ریچارد آلمادی» یکی از جنجال‌برانگیزترین و درعین‌حال بزرگ‌ترین آثار ادبیات داستانی زمان خود شناخته بود. این رمان با دیدی گسترده رشد روانی یک مرد معلول را از تنفر از خود به پذیرش خود توصیف می‌کند. این روند در روایت‌هایی ازجمله کشف اعتقادات مذهبی، جنسیت و تمایلات جنسی شکل‌گرفته و به نقطه اوج یک اثر ادبی می‌رسد.

«سِیسیلیا دوُ نوئل» اثر مری هاکِر (نام مستعار لانی فالکونر)، انتشارات دودو پرس

این داستان ارواح، اصیل و هوشمندانه نوشته‌شده است و در ضیافت‌خانه بزرگی از نگاه شش شخصیت داستان روایت می‌شود. لحن داستان‌سرایی بیشتر غم‌انگیز است تا ترسناک و پایان غیرمنتظره  آن بیشتر شادی‌آفرین است تا وحشتناک. رمان به‌ویژه جالبی است.  

«باغ کارما» اثر ویولت نیکلسون (نام مستعار لارنس هوپ)، انتشارات لایمز پرس

این مجموعه با استفاده از تصاویر و نمادهایی که از فرهنگ‌های شمال غرب هند و اشعار فارسی اقتباس‌شده، موضوع‌های بسیاری از شهوت و عشق ناخواسته گرفته تا شکست را پوشش می‌دهد. قصیده هندوستان نیکلسون قلب شعرا و نویسندگان جهان ازجمله توماس هاردی را ربود. رمان زیبایی است.

«سکوت دین مِیتلَند» اثر مری تاتیِت (نام مستعار مکسول گرِی)، انتشارات کریِت اِسپِیس ایندیپندنت پابلیشینگ پلاتفورم

مری این رمان جالب را از بستر بیماری در مورد یک کشیش جاه‌طلب نوشت که تصادفاً پدر زنی را که حامله کرده می‌کشد و سپس اجازه می‌دهد نزدیک‌ترین دوستش به جرم ارکاب این قتل محکوم شود. این رمان دنیای زندگی در روستاهای بریتانیا در قرن نوزدهم را به تصویر می‌کشد. رمانی است بسیار خواندنی.

منبع: ایندیپندنت