معرفی 10 فیلم برتر هفتادمین جشنواره فیلم کن 2017

01 خرداد 1396

 بازهم فیلم دیگری از کارگردان محبوب کن در بخش مسابقه. اوزون یکی از فیلم‌سازهای کنجکاوی برانگیز سینمای این سال‌های فرانسه است و با اثر قبلی‌اش یعنی «فرانتز» (2016) توانست بعد از چند فیلم کم تأثیر، تحسین منتقدان را به دست آورد. فرانتز فضای متفاوتی نسبت به دیگر ساخته‌های اوزون داشت، اما انگار عاشق دو برابر یادآور فضای آشنای آثار او است. داستان رابطه مرموز یک دختر جوان با روانکاوش.

«فریب‌خورده» (سوفیا کاپولا / آمریکا)

بازسازی فیلمی با همین نام در سال 1971 به کارگردانی دان سیگل و با بازی کلینت ایستوود. درباره یک سرباز زخمی در دوران جنگ‌های داخلی آمریکا که به مدرسه‌ای دخترانه پناه می‌آورد و آنجا با ماجراهای متفاوتی روبه‌رو می‌شود. در این فیلم کالین فارل نقش سرباز آمریکایی را دارد و نیکول کیدمن، آل فانینگ و کریستین دانست نیز از دیگر بازیگران‌اند. تنها فیلم قابل توجه کارنامه کاپولا همچنان گمشده در ترجمه (2003) است. حالا باید دید فیلم جدید او که در فضای متفاوتی نیز می‌گذرد تا چه اندازه می‌تواند موفق باشد.

«در حال محو شدن» (فاتح آکین / آلمان)

فیلم تازه کارگردان آلمانی و ترک‌تبار که در بین جامعه ترک‌های ساکن هامبورگ می‌گذرد و تریلری است درباره انفجار یک بمب و حوادث پس‌ازآن. آکین که با «شاخ‌به‌شاخ» (2004) توانست خودش را به‌عنوان فیلم‌سازی مستعد معرفی کند و با «لبه بهشت» (2007) نیز جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره کن را به دست آورد، با چند فیلم آخر خود نتوانست موفقیت چندانی کسب کند. حالا او بار دیگر در بخش مسابقه کن حضور دارد. با فیلمی که انگار درامش حول یک تصمیم انتقام‌جویانه شکل می‌گیرد و دایان کروگر در نقش اصلی آن حضور دارد.

«کشتن گوزن مقدس» (یورگوس لانتیموس / یونان)

یک تریلر روان‌شناسانه که از یکی از تراژدی‌های نویسنده یونانی اوریپید الهام گرفته‌شده است. همین نشان می‌دهد که این فیلم لانتیموس نیز در مسیر اثر قبلی‌اش یعنی «خرچنگ» (2015) قرار دارد. کارگردان مطرح این سال‌های سینما یونان، در سال 2009 با «دندان نیش» در جشنواره کن موردتوجه قرار گرفت. در فیلم تازه او نیز کالین فارل و نیکول کیدمن بازی می‌کنند.

«موحش» (میشل هازاناویشس / فرانسه)

یکی از شگفت‌انگیزترین فیلم‌های امسال کن. کارگردان «آرتیست» (2011) به سراغ زندگی یکی از سرشناس‌ترین کارگردانان زنده اروپا یعنی ژان لوک گدار و رابطه‌اش با آنا کارینا در پشت‌صحنه فیلم «زن چینی» (1967) رفته است. لوئی گارل نقش اصلی را ایفا می‌کند و واکنش احتمالی خود گدار نیز به حاصل کار جالب خواهد بود.

«بی‌عشق» (آندری زویاگینتسف / روسیه)

اثر تازه یکی از استعدادهای مهم سینمای روسیه. زویاگینتسف این بار نیز به سراغ جامعه سرد و خشن کشورش رفته و یکی از امیدهای نخل طلا به‌حساب می‌آید. او پیش‌ازاین، فیلم‌های شاخصی چون «لویاتان» (2014) و بازگشت (2003) را کارگردانی کرده که برای اولی جایزه بهترین فیلم‌نامه کن و برای دوم شیر طلائی ونیز را به دست آورده است.

داستان‌های میروویتز (نوآ بامباک / آمریکا)

کارگردان فیلمِ «ماهی مرکب و وال» (2005) حالا دیگر یکی از فیلم‌سازان سرشناس سینمای مستقل آمریکا به‌حساب می‌آید. فیلمِ تازه «بومباک» محصول نتفلیکس است و در آن بن استیلر و آدم سندلر نقش پسران داستین هافمن را بازی می‌کنند. احتمالاً شاهد یک فیلم دل‌نشین دیگر از این کارگردان هستیم که حول رابطه پدری با پسرانش می‌گذرد. حضور داستین هافمن در سال‌هایی که استاد کم‌کارتر از گذشته شده است، می‌تواند از مهم‌ترین نکات جذاب فیلم باشد.

«اوکجا» (بونگ جون هو / کره جنوبی)

یکی از دو محصول نتفلیکس در بخش مسابقه جشنواره کن امسال. حاصل کار کارگردان بااستعداد و خوش‌فکر کره‌ای و سازنده فیلم‌هایی چون «میزبان» (2066) و «اسنوپیرسر» (2013). در خلاصه داستان فیلم این‌چنین آمده  است که یک دختر جوان به نام میجا هر نوع خطری را به جان می‌پذیرد تا جلوی ربوده شدن یکی از دوستانش توسط یک شرکت چندملیتی را بگیرد. دوست میجا حیوان عظیمی است به نام اوکجا که بسیار خجالتی و درون‌گرا است. حیوان درون فیلم منحصربه‌فرد است و به ادعای کارگردان تا امروز چنین جانوری دیده نشده. حالا باید دید نتیجه ایده‌های خلاقانه بونگ جون هو در این فیلم به کجا خواهد رسید.

«شگفت‌زده» (تاد هینز / آمریکا)

اقتباسی از یک رمان پرفروش که داستان دو نوجوان ناشنوا را تعریف می‌کند که از شهرهای محل سکونتشان به نیویورک فرار می‌کنند و سرنوشتشان به شکل غیرمنتظره‌ای به هم گره می‌خورد. جولین مور و میشل ویلیامز از بازیگران اصلی فیلم‌اند. هینز دو سال گذشته با «کارول» در بخش مسابقه کن حضور داشت.

«تو هرگز واقعاً این‌جا نبودی» (لین رمزی / بریتانیا)

اگر فیلم مؤثر و غریب «باید درباره کوین حرف بزنیم» (2011) را دیده باشید، می‌توانید تصور کنید که حاصل همکاری کارگردان مستعد آن فیلم خشن و بیمارگونه با خواکین فونیکس تا چه اندازه جذاب خواهد بود.