چاپ کردن این صفحه

بهترین‌های چهار دهمین جشنواره سینما حقیقت معرفی شدند

03 دی 1399

سلیس: چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

«کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت را از آن خود کرد. این فیلم که در بخش نمایش ویژه جشنواره حضور داشت، به زوایای ناپیدای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ می‌پردازد که به سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق منجر شد. والتر مرچ تدوینگر باسابقه سینمای مستند فیلم‌نامه «کودتای ۵۳» را با همکاری امیرانی نوشت و فیلم را تدوین کرد. این فیلم تولید مشترک بریتانیا و ایران است و رالف فاینس بازیگر بریتانیایی نامزد اسکار («فهرست شیندلر» و «بیمار انگلیسی») نیز در آن حضور دارد.

«هجده هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی دومین فیلم برتر جشنواره از نگاه تماشاگران شناخته شد. این فیلم دو جایزه جشنواره سینما حقیقت را از آن خود کرد: تندیس طلایی بخش شهید آوینی و جایزه شبکه مستند در بخش کارآفرینی.

از سوی دیگر، جایزه بهترین فیلم جشنواره به «جاهای خالی پر شود» به کارگردانی عطیه زارع‌آرندی رسید. این فیلم جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند را نیز از آن خود کرد. «جاهای خالی پر شود» پس از «کودتای ۵۳»، «هجده هزارپا»، «میر و مار» و «هوبره»، پنجمین فیلم برتر جشنواره سینما حقیقت به انتخاب تماشاگران شناخته شد.

در مراسم اختتامیه این دوره جشنواره سینما حقیقت که چهارشنبه‌شب برگزار شد، برگزیدگان بخش‌های مسابقه ملی، شهید آوینی، ویژه کرونا و کارآفرینی معرفی شدند.

فهرست برندگان به شرح زیر است:

«کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت را از آن خود کرد.

بخش مسابقه ملی

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: «کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی

بهترین فیلم جشنواره: «جاهای خالی پر شود» به کارگردانی عطیه زارع‌آرندی

جایزه ویژه دبیر جشنواره: علیرضا دهقان برای «ایساتیس»

جایزه ویژه هیئت‌داوران: محسن خان‌جهانی برای «بر سر خاک»

بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه: علی اسدی و رسول داوری برای «برانازا» (برادر خشکی‌ها)

بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند: مهدی زمان‌پور کیاسری برای «کل فاطمه»

بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند: عطیه زارع‌آرندی برای «جاهای خالی پر شود»

بهترین نویسنده و گوینده متن: نویسنده: امیرمسعود حسینی و گوینده متن: سیامک صفری برای «طاهر»

بهترین صدا: آرش قاسمی برای «سنجاقک‌های برکه خشک»

بهترین پژوهش: مهرداد شیخان برای «انیمیشن ایرانی»

بهترین موسیقی: کیاوش صاحب‌نسق برای «آخرین نفس‌ها»

بهترین تدوین: مصطفی گندم‌کار و سوگل مرادی برای «هوبره»

بهترین تصویربردار: داوود رحمانی برای «کل فاطمه»

بخش شهید آوینی

تندیس طلایی: «هجده هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی

تندیس نقره‌ای: «چلچلای سفری» به کارگردانی حسن جعفری

تندیس برنزی: «گزارش رمادی» به کارگردانی علی‌محمد ذوالفقاری

جایزه ویژه: به‌طور مشترک برای «جزیره ماهی» به کارگردانی رضا اعظمیان و «محسن ژاپنی» به کارگردانی وحید فرجی

بخش ویژه کرونا

جایزه اول: «پسقله» به کارگردانی مجید شیدا

جایزه دوم: «قطعه ۱۹» به کارگردانی مسعود دهنوی

جایزه سوم: «تنگ نای» به کارگردانی جواد یقموری و مهدی امینی

جایزه هیئت‌داوران: «آنجا سپیده‌دم» به کارگردانی محسن جهانی و هاشم مسعودی

بخش کارآفرینی

جایزه اول: «راه ناتمام» (اصغر قندچی) به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی

جایزه دوم: «ف – الف» به کارگردانی فرشاد اکتسابی

جایزه سوم: «زیر این چتر باران می‌بارد» به کارگردانی کتایون جهان‌گیری

شایسته تقدیر: «خالقین کوچک» به کارگردانی سهراب نوربخش

جایزه شبکه مستند در بخش کارآفرینی: «هجده هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی

جایزه ویژه سرباز وطن یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی: «چشم ایرانی» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر و حسن قائدی

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به‌صورت آنلاین با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۵ آذر تا ۲ دی‌ماه برگزار شد. بزرگداشت چهار استاد مستندساز فقید سینمای ایران، منوچهر طیاب، خسرو سینایی، اکبر عالمی و حمید سهیلی از برنامه‌های این دوره جشنواره بود.