گزارشی از برنامه نمایشگاه‌های مختلف تهران در پاییز

 گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر تهران پنجم آذرماه را با افتتاح نمایشگاه‌های متنوع در عرصه هنرهای تجسمی آغاز کردند.

 در روزهای سرد آذرماه هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر تهران حاضرشده‌اند تا عکس‌ها، آثار حجمی و نقاشی‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان به این عرصه قرار دهند.این هفته نیز شهر تهران میزبان افتتاح 20 نمایشگاه هنرهای تجسمی در گالری‌ها و نگارخانه‌ها خواهد بود.هنر نقاشی همانند هفته‌های گذشته با 10 نمایشگاه شلوغ‌ترین هفته را در میان هنرهای تجسمی تجربه خواهد کرد. خط نگاره، نقاشی‌خط، نقاشی کودکان، قهوه‌خانه‌ای، طراحی و رنگ‌روغن سبک‌هایی هستند که هنرمندان در کارهای خود از آن‌ها بهره برده‌اند.هنرمندان عکاس با سه نمایشگاه در حوزه‌های طبیعت، فانتزی به استقبال مخاطبان خود می‌روند و پس از مدت‌ها دوری در حوزه چاپ دستی دو نمایشگاه میزبان علاقه‌مندان این حوزه هستند.هنرهای مجسمه‌سازی و چیدمان و خطاطی نیز همچون گذشته با برگزاری یک نمایشگاه هفته آرامی را سپری خواهند کرد.

گالری آ

 نمایشگاه «نقش غلط» مجموعه خط نگاره‌های ابراهیم حقیقی است که باکار بر روی اشعار حافظ شکل‌گرفته است. این نمایشگاه از پنجم آذر گشایش پیدا می‌کند و تا 24 آذر میزبان علاقه‌مندان به آثار این هنرمند است.

نگارخانه آتشزاد

نگارخانه آتشزاد نمایشگاه نقاشی‌خط‌های علیرضا جوادی و عباس سیف‌آبادی را از پنجم تا 16 آذرماه میزبانی می‌کند.

گالری ایوان

 «جای دیگر» نمایشگاه نقاشی‌های وحید امینی است که از پنجم آذرماه به نمایش درمی‌آید و تا یکم دی‌ماه برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند هرروز به‌جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

گالری خط سفید

نمایشگاه گروهی نقاشی از پنجم تا 22 آذر در گالری خط سفید برقرار است.

گالری سایه

 «پرایم» نمایشگاه نقاشی‌های امید حاصل طلب است که از پنجم تا نهم در گالری سایه برپاست.

گالری ژینوس

 نمایشگاه خوشنویسی‌های امیر عاملی پنجم آذرماه در گالری ژینوس برپا می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار این نمایشگاه تا ششم آذرماه به این گالری مراجعه کنند.

گالری شهریور

نمایشگاه آثار ژازه تباتبایی که به همت مجموعه‌داران یا دوستان نزدیک ژازه تشکیل‌شده است و بخش زیادی از آثار از طریق کسانی فراهم‌شده که رفت‌وآمد خانوادگی با این هنرمند داشته‌اند، پنجم آذرماه در گالری شهریور افتتاح می‌شود و تا سوم دی‌ماه به‌جز روزهای شنبه به تماشا درمی‌آیند.

گالری گلستان

 امیر وحید سعیدی‌فر نقاشی‌های خود را از پنجم تا 10 آذر در گالری گلستان واقعاً به نمایش می‌گذارد.

گالری مینا

 نمایشگاه آثار نقاشان سبک قهوه‌خانه‌ای و نمایش شش فیلم مستند عاشورایی با ارائه آثاری از محسن امیر یوسفی، پرویز جاهد، علیرضا قاسم‌خان، طهماسب صلح‌جو، نرگس آبیار، الهام حسامی پنجم آذر در گالری مینا افتتاح می‌شود و تا 18 آذر ادامه دارد.

گالری فردا

 نمایشگاه گروهی چارچوب با ارائه آثاری از ابوحمید اسدی، ابوسعید اسدی، اوژن شیراوژن، حسین خوش‌رفتار، مرتضی قنبری، الھام مقتدایی، امیر یگانه، احمد مرادی، عباس جنجر، علی کریمان، نوید ادیب، مهرناز سلیمی، ستاره حیدرزاده، سعیده میرشکار، نسرین فیروزروستا، مجتبی خسروی، آذر خلیلیان، البرز توکلی، زهرا خستو، زهرا مؤمنی، آزاده گرکانی، رؤیا شهپر، سارا علیمردانی و مهدی رفیعی پنجم آذر در گالری فردا افتتاح می‌شود و علاقه‌مندان برای دیدن آن می‌توانند تا هفتم آذر از ساعت 16 تا 20 به این گالری مراجعه کنند.

نگارخانه ماه

 نمایشگاه گروهی «با 3 هنرمند» با ارائه آثاری از هاوار امینی، شاهو بابایی و حسین چراغچی پنجم آذرماه در گالری ماه افتتاح می‌شود و تا 23 آذر ادامه دارد.

گالری آبتین

نمایشگاه گروهی چاپ دستی با عنوان «حموم» با آثاری از رضا به انگیز، همایون سلیمی، رضا هدایت، پری زنگنه، الهه مقدمی، فریا آریانژاد، مهروز بلادی، ندا تولایی، عاطفه جرنده‌ئی، هدیه جعفری، عباس میرزا حسینی، مهسا خیرخواه، مهدیه عزیزی‌راد، فرزانه رادمهر، ناهید رضی‌پور، فاطمه سالمی، مهدیه سهرابی، فؤاد شریفی، مجتبی شعبانی، آرزو صفایی، مریم طباطبایی، کیوان عسگری، مسعود غفاری، کژال فخری، لیلا فلاح، شکوفه فلاح، مژگان قدوسی، حمیدرضا قیاسی، امیر کبیرنژاد، محمد مروستی، پریدخت مشکزاد و مهدی میرباقری پنجم تا 16 آذر در گالری آتبین به نمایش درمی‌آید.

نگارخانه هور

نمایشگاه آثار سیلک‌اسکرین نصرت‌الله مسلمیان از پنجم تا 23 آذرماه در نگارخانه هور دایر است.

گالری هفت ثمر

 نمایشگاه عکس‌های مریم خوانساری پنجم آذر در گالری هفت ثمر گشایش می‌یابد و تا 17 آذر به تماشا درمی‌آید.

گالری Ag

 نمایشگاه انفرادی عکاسی با عنوان «باغ‌های ژاپنی» با ارائه آثاری از مهرداد نراقی روز شنبه ششم آذر در گالری Ag افتتاح می‌شود و تا یکم دی برپاست«باغ‌های ژاپنی» مجموعه اخیر مهرداد نراقی، حاصل بورس اقامت هنری اعطاشده از طرف موزه که برانلی در پاریس است. در ادامه جستجوی هنرمند پیرامون موضوع طبیعت، نراقی با لغت یوگن آشنا می‌شود که در زیبایی‌شناسی ژاپنی بیانگر حسی عمیق و رمزآلود است. با ارتباط دادن این مفاهیم با مفهوم تاریکی و جایگاه آن در فرهنگ ژاپنی، هنرمند خود را سرگرم مکاشفه‌ای از فضا در باغ‌های سنتی در کی یوتو و توکیو می‌کند. تصاویر از لحظه گرگ‌ومیش، بیننده را با دنیایی از تیرگی روبه‌رو می‌کند که سایه در لایه‌های زیرین آن غایب است. به‌تدریج چشم تسلیم تاریکی می‌شود و فرم‌ها و منظرهای مختلف این باغ‌های نمادین شکل می‌گیرند.

گالری آران

نمایشگاه عکس‌های بهاره صمدی از پنجم تا 16 آذرماه در این گالری برپاست. در معرفی‌نامه این نمایشگاه آمده است: «دری که باز می‌شود. بخش بزرگی از متریال کار را آرشیو تصویری و صوتی دیگران تشکیل داده است. هر آنچه قابلیت تصویربرداری، دوباره و چندباره تصویربرداری، اسکن، صدابرداری، دانلود و ... داشته باشد، می‌تواند بخشی از کار باشد. این تصاویر می‌توانند، فیلم‌های آماتور هشت میلیمتری یافته شده، تصاویر موجود درهارد دیسک کسی که به طریقی در دسترس قرارگرفته شده و یا ویدیوهای دانلود شده از فضای مجازی باشند. هر دوربینی و هر دستگاه بازنمایی تصویری، ابزار کار می‌تواند باشد. هیچ محدودیتی وجود ندارد. عبور از ماشین‌ها.»

نگارخانه لاله

نمایشگاه «ارتفاعات فراموشی» جمعه پنجم آذرماه در نگارخانه لاله افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه آثار ۱0 هنرمند به انتخاب کیوان عسگری در قالب تجربه‌های دیداری ارائه خواهد شد. در بخشی از بیانیه نمایشگاه آمده است:

«اثــر هنــری، واقعــه‌ای اســت کــه از واقعیــت می‌گریــزد. ایــن میــل مبهم به خلق کــردن، در مراحــل ظهــور و عبــور از لایه‌هــای ذخیره‌شده و فراموش‌شده ذهن می‌گذرد، ضمیر پنهــان را درنوردیده، به حباب محافظش تلنگر زده، از آن می‌رهد و حقیقــت را آشــکار می‌ســازد. نتیجــه و فرآینــد ِشکل‌گیری اثــر هنــری از پیــش تعیین‌شده نبــوده و از جنبه‌هــای نهفتــه و بــه فراموشــی سپرده‌شده؛ ادراک حســی، احساســی و رفتــاری، در طــول دوره‌هــای زندگــی و تجربه‌هــای زیســتی هــر انســانی (به‌طور کاملاً منحصربه‌فرد) ریشــه و مایــه می‌گیــرد و درنهایت آنچــه در حــوزه خلاقیــت و در حیطــه هنرهــای تجســمی و در طــول تاریــخ شــاهد آن بــوده و هســتیم؛ همانــا قــدم گذاشــتن در مســیر شــناخت و درک ماهیــت وجــودی، بــا اســتفاده از عالی‌تریــن نــوع ابــزار خودشناســی یعنــی، هنــر است. کــه ایــن، مهم‌ترین دســت آورد زندگــی هــر انســان بــوده و خواهــد بــود، یعنــی جســتجو در جهت کشف ماهیــت، موجودیــت و فردیــت انســانی.»

در این نمایشگاه آثاری از مرضیه بقایی، هیدا اسحاقی، بصیرا بلبلی، نیلوفر دادرس، آوا زاغی، سپیده کاظمی، سوده کریمی، معصومه مقیمی، افسانه عقیلی و سمانه سمیره به نمایش گذاشته خواهد شد.

گالری دنا

 نمایشگاه «آرزوهای من» که توسط حسن اشرف اسلامی گردآوری‌شده است، شامل آثاری از کودکان و نوجوانان است که آرزوهای خود را به تصویر کشیده‌اند و گالری دنا تلاش می‌کند که با توجه به خرید آثار، یکی از آرزوهای آن‌ها را برآورده کند. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از پنجم تا 16 آذرماه به این نمایشگاه مراجعه کنند.

گالری سیحون

 نمایشگاه مجسمه‌های زیبا پشنگ که «بود نابود» نام دارد پنجم تا 24 آذرماه در گالری سیحون میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

گالری هما

نمایشگاه چیدمان صبا ایمانی از پنجم تا 16 آذرماه در گالری هما میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. ایمانی در خصوص این نمایشگاه نوشته است: «تخته، گوشت‌های مصرف‌شده وادارم کردند تا به آن‌ها به‌مثابه فرصتی نگاه کنم برای شروع یک بازی نقاشانه، تأکید می‌کنم نقاشانه. این‌ها حامل تاریخ‌اند، حامل خاطراتی از خرد شدن‌ها، تکه‌پاره شدن‌ها و از هم پاشیدن‌ها؛ و این مرا یاد قسمی از درد می‌اندازد، رنج و ملالی گم‌شده در میان خنده‌هایی و بازی‌هایی و صداهایی از زندگیتصمیم گرفتم تا این بازی را ادامه بدهم، وقتی یک گاو ازلی، ابدی و نگهبان را از موقعیت سمبولیک از زندگی، حاصلخیزی، برکت و باروری خارج کردم، همچنان که خارج نکردم. این گاو همان ست، همانی است که هرروز به دنیا می‌آوریمش، هرروز بزرگش می‌کنیم، هرروز از او اسطوره می‌سازیم و هرروز عبادتش می‌کنیم؛ همانی است که آخر کار قربانی‌اش، تکه‌پاره‌اش می‌کنیم.»